Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Bokomslag

Last post 01-23-2006, 7:38 by Velvet. 3 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-06-2006, 18:38 179

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Bokomslag

Fant ingen tråd som passet mitt spørsmål, så legger det her.

Når det gjelder illustrasjon/oppsett av bokomslaget til bøkene har jeg et par spørsmål:

1. Ordner man slikt selv, eller tar forlaget seg av det?

2. Om svaret er forlaget - Kan man selv velge hvordan illustrasjonen skal være, eller hvertfall komme med ønsker/ideer?

3. Er det en fordel om man har illustrasjonen for bokomslaget klar, før man går til forlagene?

Nå snakker jeg selvsagt om ukjente, som ikke har gitt ut noen bøker før. Jeg går ut fra at de mer etablerte har full kontroll på den delen.

•  01-07-2006, 0:52 181 in reply to 179

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Bokomslag

Jeg har ingen erfaring med dette, men det høres veldig rart ut om du må ha dette klart før du går til forlagene. Hvis du skulle få boken din antatt, så har forlagene tross alt gitt ut en bok eller to før og har de kontaktene som trengs for å få gjort et slik omslag. Det er vel det samme som setting og sideombrekk. Det er også ting som forlagene gjør selv.

Men som sagt så har jeg ingen erfaring, så det kan være en ide å sende en mail til et forlag og høre.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  01-23-2006, 5:53 267 in reply to 179

1. Ordner man slikt selv, eller tar forlaget seg av det?
    Det ordner forlaget.
    2.Om svaret er forlaget - Kan man selv velge hvordan illustrasjonen skal være, eller hvertfall komme med ønsker/ideer?
    Man kan komme med både ønsker og tanker til den som designer omslaget. Omslaget blir designet i samråd med deg, men forlaget har det siste ordet om det skulle være slik at de antar dine ønsker/tanker som umulige eller for kostbare.
    3.Er det en fordel om man har illustrasjonen for bokomslaget klar, før man går til forlagene?
    Da er man rimelig sikker på at man blir antatt, tror man trygt bør vente på å tenke på illustrasjon til man har blitt antatt.
  •  01-23-2006, 7:38 268 in reply to 267

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Takker for svar Glennjo :)

Trenger jo ikke være rimelig sikker på å bli antatt, om man har tenkt på hva slags fremside en kunne tenkt seg på boken vel? hehe. Kan se for meg alt mulig rart jeg, uten å være sikker på noenting :)

View as RSS news feed in XML