Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Oppdatert 13 februar 2010)

Last post 09-08-2009, 13:37 by KHRZ. 17 replies.
Page 1 of 2 (18 items)   1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  01-09-2009, 8:34 1816

• KHRZ is not online. Last active: 02-13-2010, 11:00 KHRZ
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil (Oppdatert 13 februar 2010)

Edit 13.2.2010:

Flere endringer og forkortelser i kapitel 1, neppe for interessant hvis du alt har lest det, gadd ikke oppdatere de andre. Rimelig innaktiv denne tråden, så hallo til dere som måtte lurke her. :P

Hva anngår bokens status er jeg forsatt i jobb, har nå gitt overhaling til alle 20 kapitler men ennå misfornøyd med en delSleep

Håper å få sendt inn innen 2-3 måneder

Hva anngår spørsmålene under som jeg stilte forleden, føler jeg at 7-9 nå er løst i meget stor grad, og mange dårlige avsnitt er fjernet eller skrevet om. har noen fortsatt noe å si på kapitel 1 si gjerne ifra (de andre kapitlene her er utdaterte). Anngående "humoren" så er den kraftig nedtonet (var rimelig barnslig det jeg skrev for 4 år siden...Hmm) Så dårlige vitser er ikke store bekymringen lenger. Har også skrevet et forslag til tekst for baksiden av boken:

"Arne er en taper. Han har meldt seg ut av det sosiale fellesskap og trukket seg unna skolens plikter for å spille dataspill. Men selv ikke der byr livet på suksess; han suger også i spillenes verden.

Men så en dag, blir Arne plutselig teleport-kidnappet av intelligente vesener til et annet univers, og får høre at han har det som trengs for å redde verden! Arne selv må riste på hodet over disse tragiske romvesenene, som tydeligvis har bommet kraftig i sitt søken etter en helt. Men det er da han innser, at det lille eventyret som blir tilbudt han, kanskje er en glimrende erstatning for det japanske rollespillet han spilte på i helgen, og aldri fikk gjort ferdig...?"

------------------------------------------

23.7.2009:

Hei igjen, jeg har nå gått gjennom de første 5 kapitler av romanen min (Gamer1337) og endret på det jeg har vært mest misfornøyd med, alle 5 ligger nå under her. Akkurat som jeg mistenkte har jeg nå konkludert med at jeg ikke er fullstendig fornøyd med de neste 5 kapitlene heller, og må jobbe med dem litt også, men akkurat nå er jeg mest interesert i litt feedback på det jeg har bedrevet det siste halvåret etter jeg kom hit:D (Hvis noen husker den så er historien til litt ut i kapitel 3 er rimelig identisk med det jeg la ut i en post lenger nede)

Mine hovedspørsmål er:

1)Interesserer historien deg? Gjør den det helt fra starten eller etter at du har lest litt? Eller blir det kjedeligere etterhvert?

2)Skjønner du noe av det vitenskapelige babbelet i kapitelet 3, i så fall gjør dette deg mer eller mindre interessert i historien? Virker det i det hele tatt logisk?

3)Virker hovedpersonen Arne som en interessant karakter, syns du han er en god eller dårlig person? Forstår du deg på han?

4) Phalon/Cindy: Føler du at du blir kjent med disse karakterene, eller er deres personligheter ikke-konstante?

5)Er noen avsnitt rett og slett for dårlige/absurde?

6)Synes du det er morsomt, eller er vitsene/gagsene dårlige/teite?

7)English: Har kuttet noe ned på det, syns fortsatt Arne skal få bruke noen engelske uttrykk, men bør den resterende bruken fjernes? (Å fjerne det blir uansett det siste jeg gjør)

8)Bruk av fortellerstemmen er blitt redusert kraftig. Synes du fortsatt den er i veien og ødelegger historien for deg?

9) Gramatikk: Dere har fortalt at dette kan hindre utgivelse hvis det er for mye feil. Jeg kommer ikke til å klare å finne alle mine egne feil så bør jeg få noen til å se på den før jeg sender inn til et nytt forlag? Hvis du leser alt så kom med et overslag over hvor mange feil du la merke til.

(Prolog)

Argh! Der dævva jeg igjen!” Arne stirret grimt på PC-skjermen. Halv tre på natta sved det skarpe lyset øynene hans inne i det mørke gutterommet, men mest irritert var han over spillet han gamet. Inne i den lille boksen var det annen verdenskrig, og Arne var med de allierte som skulle ta seg inn på Normandie. Han ble imidlertid gjentatte ganger offer for en eller annen sleip snikskyter, som likte å penetrere hodet hans med kuler. Han bannet, og på ny ut fra landgangsfartøyet fant han seg en annen sti opp langs den overbombede stranden. Det var eksplosjoner og kuleregn overalt, mennesker som lå døde i blodige pytter. Han trodde et øyeblikk han hadde funnet en trygg vei bak noe høyt gress, men der lå det selvsagt en tysker klar til å plaffe han ned med maskingevær. Neste gang kom Arne med ladd pumphagle for å ta hevn, men han endte med å plaffe vilt rundt seg uten suksess, i møte mot den stasjonerte motstanderen som dermed fikk seg enda et enkelt kill.

Arne spilte mye PC. Kanskje litt for mye, egentlig. Likevel, han sugde. Han kunne fyre av 400 runder med minigun på kloss hold, og likevel bomme med hvert eneste skudd. Og var det ikke krig han drev med midt på natten, ja så var det isteden en annen fantasiverden han bevegde seg rundt i, og utøvde sin miserable mislykkelse, fordi han manglet så total kontroll over mus og keyboard. Det var altså ikke det strategiske aspektet Arne slet med, problemet lå i presisjonen, hva skal jeg si... Hendene hans var vel heller begrenset til de noe mer primitive bevegelsene som gjøres foran en dataskjerm.

Arne ga opp stealth-taktikken for denne gang. Han tok heller full sats og stormet oppover mot tyskernes beleiring. Men så tok den helsikes snikskyteren til å sprenge hodet hans enda en fordervet gang! Arne ble så sur at han, etter å ha spawnet, tok granatselvmord – som innbragte naziene det siste poenget de trengte for å vinne krigen. Ettersom matchen var avsluttet, gikk han endelig å la seg. Neste morgen var det skole... Et felt i livet han scoret høyere på, kanskje? Å neida, her er vi realistiske. Hadde han kanskje et sosialt liv isteden da? Nope, eksisterte ikke. Arne var en komplett mislykkelse på alle punkter.

KAPITEL 1: EN DÅRLIG DAG BLIR VERRE

RIIIII-ING!” Arnes vekkeklokke gjorde sin daglige plikt, og Arne utøvde sitt daglige sovesinne. I reflekshandling føk armen hans inn i klokkas knappeansamling, for å treffe den berømte snoozeknappen. Det var en flott japansk Quartzklokke, men Arne satte ikke mye pris på den. Det skjedde nemlig av og til at snoozeknappen hang seg opp, sånn som i dag. Han trakk dyna over ørene, og med en arm stikkende forsiktig ut, grep han fatt rundt klokka og dæljet den noen ganger inn i veggen. Dette pleide vanligvis å funke, men i dag ville den rett og slett ikke skru seg av.

Helvetes klokke,” mumlet han i halvsøvne. Han skubbet til den så den spratt ned på gulvet, men støyten i parketten gjorde bare at den satte opp volumet. Samme hvor kraftig han barrikaderte seg under sengetøyet, trengte kimingen til den lille djevelen igjennom. Arne var tvunget til handling.

Faen heller da,” bannet han irritert og rullet over sengekanten. Med dyna fortsatt over seg, lå han nede på gulvet med fingrere i solid grep rundt den lille djevelen. Nå skulle det være slutt på å more seg på hans bekostning. Han reiste seg, trakk armen bakover og pælmet hele skiten ut av vinduet. I hastverket glemte han visstnok å åpne det først... Men det var et godt kast; klokka trengte gjennom det doble glasset og havnet helt ute på veien, og etter å ha blitt meid ned av et par-tre biler, var ulydene helt forsvunnet. Endelig fred å få. Lettet falt han ned over sengen og sov videre.

Arne! Du må stå opp nå!”

Arne våknet brått av at moren ropte. Hva var klokka? – Åja. Den kastet han jo ut av vinduet.

Så fikk han nå stå opp, da.

Etter det du hittil har hørt om Arne, har du kanskje gjettet deg til at foreldrene hans ikke er særlig oppvakte. – Hvordan kunne han ellers bare legge seg rett nedpå igjen etter å ha knust et vindu og en klokke?

Moren, som strøk på eksamen, spilte nemlig for det meste bingo hele dagen, med penger arvet fra Arnes avdøde morfar. Hun var ikke så veldig interessert i sønnen hun ikke hadde planlagt å få, snarere var hun opphengt i sin egen tilværelse.

Faren var… vel, litt rundt omkring. Jobbet som ”vinsmaker” sa han, men Arne hadde forlengst skjønt hva han egentlig bedrev. For øyeblikket var det fire dager siden sist Arne hadde sett han, men Arne likte han ikke noe særlig, så det passet han fint.

Snakker vi venner eller bekjente, er det nærmeste vi kommer mobberen hans, Bølle-Jonny, som Arne ble kjent med tidlig på barneskolen. Arne hadde omtrent like høy sosial status som en flaske med iste, og han likte ikke iste engang. Derfor falt han meget naturlig i rollen som spank-dukke, noe Jonny også mente.

Som Arne ønsket seg vekk fra alle idiotene han var omringet av. Han brydde seg verken om familie, venner, eller lærernes mas om utdanning. Den virtuelle verden, PC spill, var faktisk det eneste som var igjen.

Etter å ha kledd på seg noen sammenkrøllede klær fra gulvet, gikk han ned på kjøkkenet og fant seg to tørre knekkebrød som han åt uten pålegg. Arne kunne egentlig ikke fordra knekkebrød, han gadd bare ikke å lage seg noe ordentlig til frokost. Var vel derfor han var så tynn, for det var i hvert fall ikke på grunn av kaloriforbrenning under fysisk aktivitet. Arne var en svekling av et vandrende beinrangel, men med et fravær i gym på 100% var det sjeldent et problem.

Arne tygde sakte på knekkebrødene. Han stusset litt på, av og til, om gymlæreren hans kanskje en dag ville gjøre noe med den evigvarende skulkingen hans. Etter åttendeklasse var det fortsatt niende og tiende igjen, før det endelig kom en utdanning han kunne skippe helt, og han kunne da neppe klare å skulke ut hele ungdomsskoletiden i fred? Det var jo alt nesten sommerferie. Rart egentlig, at han hadde klart seg så langt uten å havne i lærernes diskusjoner. Så kom han på at han tross alt ikke engang hadde møtt gymlæreren – Kanskje han ikke visste om han? Det ville jo være til beste for dem begge.

Nå ja. Nå ville Arne heller konsentrere seg om sommerferien. Der skulle han kjøre en nonstop arkade med spilling, helt ut ferien og til neste semester. Han nærmest drøvtygde knekkebrødene mens han tenkte på diverse actionfylte virtuelle scenarioer, som han aldri ville komme seg gjennom nettopp fordi han sugde så hardt i alt som heter spill.

Han tok på seg skolesekken og gikk. Han sa et tamt ”ha det,” som moren ikke hørte engang, før han lukket døra. Nok en lang skolevei foran seg. Ikke lang egentlig, men med Arnes dårlige kondis og en sekk full av lekser han ikke hadde giddet å gjøre, kunne de 300 meterne godt blitt en episk film. Han nærmest surmulte der han slentret bortover langs fortauskanten, brydde seg ikke akkurat om de prektige omgivelsene. Dette her var beste vestkant, og rundt halvparten av husene ble til en hver tid pusset opp av billig, østeuropeisk arbeidskraft. Men for Arnes del kunne han like gjerne holdt til i en getto på Østkanten; de har jo Internett der også.

Arne hadde engelsk i de to første timene. Eller, for å si det i kondisjonalis, skulle hatt. Han kom fram nemlig så sent som i lillefri, akkurat idet skoleklokken ringte inn. Den første timen var derfor geografi.

Han ruslet inn i det skitne bygget og bort til klasserommet. Nedslitte bokskap og ubonede gulv tydet på skolens skjevbudsjettering og vaskehjelpens sykefravær. Ved døren inn til klasserommet stod elevene og ventet. Ikke på Arne, de sa ikke ”hei” til han engang. Han var liksom klassens usynlige person, ingen reagerte på om han kom eller gikk. Det var også slik Arne foretrakk det. For han, var de andre bare en gjeng med bot'er som fulgte systemets regler for å nå et udefinert mål. Arne hadde da en klar mening om hva han ville gjøre med livet sitt. For han var det E3 som markerte et nytt år og nye muligheter, andre høytider hadde ingen verdi.

Den timen hadde de framføringer om noen land eller noe. Arne nøt anledningen til å sove ut på skolepulten sin. Læreren var en gammel dame med kraftig demens, som ikke la merke til at Arne hadde byttet ut hennes eksemplar av klasselisten med en ny en, hvor hans navn var fjernet. På den måten behøvde han aldri å framføre noe; isteden logget han seg inn på skolens datasystem og la inn beskjedne 3'ere, for at ingen skulle bli mistenksomme.

Neste time var det matte. Læreren her var en gretten mann i femtiårene som slo hardt ned på unnasluntring, derfor måtte Arne holde seg våken og se ut som om han jobbet. Han rablet ned noen tilfeldige tall i boka, og unngikk såvidt lærerens inspiserende blikk da han patruljerte forbi pulten hans. Arne pustet lettet ut. En gang i tiden kunne han faktisk gjøre det han skulle i mattetimene, men så tok den gode tiden slutt. Forståelige begreper som addisjon og subtraksjon ble byttet ut med algebrapotenser og tvilsomme brøkstreker. Å høre mattelæreren undervise var som å høre på spansklæreren – de talte begge fremmedspråk.

Det ringte ut. Læreren hadde ikke myndighet over han nå lenger – Arne kastet fra seg blyanten og stormet ut av klasserommet. Skolebygget forsvant hurtig i horisonten idet han forhastet forlot området.

Så Arne skyndte seg hjem? For å komme raskere på PC’en kanskje? Eller mosjonerte han rett og slett? Nei nei nei! Han fortet seg for å unngå en avtale, en høyst ufrivillig konvensjon med hans fiende og straffer, hans opplevelse av den lite morsomme voldsmetoden kalt mobbing: Bølle-Jonny. Bølle-Jonny var av de ekstremistiske skolehaterne, som skulket daglig og gjorde ingen lekser. Tilfeldig nok var Bølle-Jonny en ensom type uten venner, og mindre tilfeldig var det at han med sin farlig store figur likte å plage folk. Arne var altså det uheldig utvalgte, faste offeret hans, som i sin underlegne posisjon i deres forhold mottok en strengt ivaretatt mengde juling hver skoledag.

Som vanlig jobbet Arne hardt med å unngå denne nevnte ubeleilighet på sin vei hjem, og han fant stadig nye ruter. Problemet var bare at Jonny hadde en umåtelig god evne til å forutsi akkurat hvor Arne ville gå; om han så klatret over gjerder eller smøg seg langs bakgater – Bølle-Jonny stod alltid og ventet på den andre siden. I dag satset Arne på å gjøre en større omvei enn noen gang før – Veien hjem skulle gå i en halvsirkel. Han hadde planlagt ruten mens han studerte satellittfoto av nærområdet, så ingenting skulle gå galt denne gangen. I de tettbygde strøkene nær skolen skulle han hovedsakelig snike seg langs hekker og gjerder på privat grunn, og når han var litt mer inne i byens sentrum, langt vekk fra hans vanlige reiserute, skulle han enkelt nok bare løpe som dæven.

Vel, halve turen gikk greit, den. Ja, bortsett fra at Arne støtte på en del gretne, hjemmeværende huseiere som med sine heftige vern av egen eiendom via lange lister av oppfinnsomme skjellsord kun manglet en ladd hagle for å overgå den faren Arne gjorde forsøk på å unngå…, gikk det hele faktisk knirkefritt.

Det var da Arne sprintet gjennom det glade sentrum av reklame og bygningkvote på 50 % shoppingfasiliteter, at uhellet inntraff.

Gjett hvem han støtte inn i da han i høy fart rundet hjørnet på storsenteret…

AU!” sammenstøtet sendte Arne i bakken. Personen han hadde truffet stod solid igjen.

Næmmen, er det ikke lille Arne-Bjarne!” gliste Bølle-Jonny henrykt. ”- Hadde ikke ventet å se deg her!” Han tok tak i Arnes skulder og heiste han opp. ”Også så tidlig på dagen! Er du desperat etter bank?” De onde øynene hans boret seg inn i Arne.

Øh… nei,” Arne børstet av seg på klærne. En kan si han var en smule forvirret… hans geniale plan var fiasko - han hadde truffet jackpoten i uflaks!

Jonny dyttet Arne inn i veggen. ”Synd for deg!” Han skviste han mot mursteinen. ”For du vet hva som kommer?”

Arne så seg omkring. Var det ingen tilfeldig forbipasserende som ville ofre han litt oppmerksomhet? Typisk at den ellers travle gata var tom akkurat nå... Svetten sildret.

Hvorfor så opphisset?” Jonny startet alltid terroren på det psykiske plan. ”Ser du ikke at jeg er glad i dag? Du vet at jeg gir mindre juling når jeg er glad!”

Arne klemte seg sammen, ristet på hodet. ”Øhm… nei…” Jonny snakket jo fullstendig BS.

Ikke det altså?” Jonny slo han rett i magen. Oof! Den kjente han. ”Husker du sist gang jeg var glad, Arne?” Jonny flekket med tennene. ”Tror du kanskje… jeg aldri er glad?!”

Arne ristet febrilsk på hodet. ”Øh - n-nei…!”

Nei, altså?” Jonny fiket til han i fjeset. ”Så du tror altså det?”

Arne gned seg usikkert over kinnet. ”Nei det var ikke det jeg mente...” Han prøvde å diskutere intelligent, ”jeg mente ”nei”, som i det motsatte av…”

Jonny trakk seg tilbake og sukket. Arne var forbauset.

Du sårer meg Arne, vet du det?”

Arne svarte ikke. Det hele ble litt for dumt. Men da ble Jonny rasende.

Du tenker ikke over hva du sier til andre!” anklaget han illsint. ”Din frekke lille drittsekk! Hva synes du om dette?”

Nå slo han Arne midt i brystet. Au. Og så sparket han Arne i leggen. Det var ikke pent. Og han vridde om armene hans. Fy fy.

Du har fortsatt ikke noe pent å si? Ikke et eneste lite hyggelig ord til din gamle venn?”

Arne hostet i smerte. ”Øh… fint… fint vær i dag…?”

Din jævel Arne!” Jonny trakk han vekk fra veggen og slo han inn igjen. Nå moret han seg visst. ”Nå skal jeg vise deg det eneste uttrykket jeg har lært i fransken, Arne… unntatt alle banneordene selvsagt. Det er spesielt til deg.”

Jonny trakk knyttneven bakover, og ladet opp til et kraftig slag rettet mot Arnes hode.

- Coup de grâce!” ropte han.

Wooooosjjj…” Jonnys knyttneve for gjennom luften, som i slow motion. Arne følte nesten at han kunne se sitt liv passere i revy...

Men vent… slow motion? Var dette bare noe Arne alene følte i sin siste stund? Eller gikk verden virkelig saktere? Nå merket Arne at det var noe innaturelt med det hele.

Han kunne se et lysglimt. Høyt oppe på himmelen… et hvitt flash!

Og akkurat som tiden gikk sakte – varte dette flashet i en evighet. Arne kunne se noe annet unormalt også – flashet beveget på seg. Det for faktisk nedover… og det så nesten ut som om atmosfæren ble sugd inn i det!

Uten at han var særlig religiøs – som de fleste andre ufrivillige medlemmer av den norske statskirke, så var det lett å få noe for seg i en stund som dette. Dette lysglimtet lignet jo nærmest en slags transcendental eller metafysisk kraft, så hvorfor ikke slippe spekulasjonene løs? Dessverre rakk ikke Arne å konvertere til noen religion, om han hadde aldri så lyst, før den neste uvanlige hendelsen i denne rekke av paranormale hendelser fant sted: Dette hvite lysglimtet, som i hans siste registreringsøyeblikk befant seg kun titalls meter over bakken – sugde han inn.

BANG!” Jonnys neve braste inn i mursteinsveggen, og gjorde et ikke så altfor dypt krater etter en uforsiktig lukeparkerer noen par ganger dypere.

VRÆÆÆL!”

Jonny skrek på minst 100 desibel, i en smertefull og forbannet tone, som det må ha svært vanskelig å ignorere om en befant seg innen en radius på hundre meter fra den stakkars fyren. Om mursteinen hadde vært en intelligent livsform, ville nok perspektivet rundt hvem det var som skulle ansees som den stakkarslige hatt en versjon 2...

Få ræva hit igjen, din lille knøtt!” smalt han illsint. ”Jeg skal banke dritten ut av deg!”

Men Arne kunne ikke høre noen av Jonnys groteske trusler. Han var allerede langt unna. Et sted som ikke befant seg innenfor kjente områder. Ikke de ukjente heller, altså ingen ukjente steder en vanligvis regner med at eksisterer…

KAPITEL 2: UTEN BAGASJE TIL EN ANNEN VERDEN

Arne våknet igjen. Han hadde døset av for en stund, etter at han ble sugd inn i det kraftige lyset. Og hvor han befant seg nå?

Arne fant seg selv svevende i et hvitt, tilsynelatende uendelig stort rom! Det hvite lyset, som var det eneste synlige i alle retninger, minnet han mest om de korte lastepausene som ofte var mellom sekvenser i dataspillene han var så elendig i. Det føltes akkurat som om han ble lastet bortover, faktisk… eller snarere at rommet beveget seg mot han. Alt gikk liksom veldig fort… men veldig sakte også.

Arne så seg rundt. – eller, det vil si, det mente han selv i hvert fall. Han hadde ikke anelse om hvilken retning han så, alt var hvitt.

Han følte at han kikket ned. Han kunne ikke se seg selv… han kunne ikke føle seg selv, faktisk! Han fektet med armene – men det var ingen armer å se, ingen lyd, og heller ingen nervesignaler som indikerte at handlingen ble gjort. Nifst. Han kunne ikke annet enn å sanseløst observere lyset – som brått tok slutt. Det ble erstattet av et plutselig mørke som for forbi mot han, og fikk bevisstheten hans til å falme.

KAPITEL 3: KORTVOKST OG VELINFORMERT

DUNK!” Arne traff noe hardt. Han landet.

Åh…” det gjorde vondt i hodet hans. Først hadde Jonny banket han, og nå hva? Kastet han gjennom luften? Arne gryntet i lidelse mens han presset opp øynene. Han måte øyeblikkelig blunke – lufta var full av små partikler. Arne reiste seg.

Utover horisonten så han endeløse sanddyner, stadig ommøblert av voldsomme, ravende vinder. I noen sekunder stod han der bare og stirret i sin kraftig desillusjonerte tilstand. Det var fyldig med varmegrader der også, som fikk lufta til å dirre nedsløvende. Et så flytende bilde kunne da ikke være annet enn en drøm?

Han sparket i bakken. Den porøse sanden ble dyttet opp, før den svevde dalende ned gjennom luften. Dette her var indeed ekte varer.

Hva faen?” mumlet han. - Hadde Jonny... drept han? - Var det helvete han var kommet til? - Burde hele konseptet kanskje heller omdøpes til ”Satans Sandkasse”? Alt dette skulle han få svar på da han tok beslutningen om å snu seg rundt...

!...DÆH!” Der fikk Arne sitt livs sjokk. Foran han stod en knapt 110 centimeter høy dverglignende skapning!

Denne… figuren var kledd i brunt. Ikke moderne akkurat… nærmere 80’talls, og da mener jeg ikke 1980, men årstall 80. Du synes kanskje skapningen pga. klærne høres litt primitiv ut, men tro meg, evolusjonært sett (foruten hensyn til annen skjønnlitteratur) var dette unikt. Først og fremst lignet den et menneske, men samtidig minnet den om et dyr. Den hadde to korte horn som gikk nedover fra tinningen og under ørene, spisse klør isteden for tær, mindre pelsutvekster enkelte steder på armene og bena, snodig kroppstruktur, som et… dement villsvinn. Det var altså litt av en hybrid… liksom 50 % menneske og 50 % geit eller noe. Arne mente å ha sett noe liknende i Spore for ikke lenge siden, faktisk vurderte han allerede å gjøre en rekreasjon selv så snart han var hjemme ved PC'en igjen.

Arne kremtet. ”Og du er…?”

Tja, jeg kan vel like gjerne introdusere meg selv,” sa den. Arne gispet.

Woah! Du kan snakke!” han var overrasket… nesten.

Jepp, det kan jeg,” sa den snertent. ”Du er altså Arne? Hyggelig å treffe deg. Mitt navn er Phalon.” Han holdt ut hånda innbydende.

Ja vel…” Arne tviskulte på den. Neimen om han ville ta noen handshake med et tvilsomt vesen som holdt til i en stor ørken. ”Du vet hvem jeg er?” spurte han kritisk. ”Vet du hvor vi er hen også?”

Phalon lo. ”Ja, det skal jeg fortelle deg Arne. Det er en ganske morsom historie, faktisk.”

Morsom historie...?” Arne dreide på hodet betvilende, ”OK...” Han lyttet.

Jo du skjønner…” begynte dvergfyren. ”Du befinner deg ikke lenger på den samme planeten som du gjorde før.”

Arne hevet øyenbrynene. ”Ikke det?”

Nei.” sa dvergfyren bestemt. ”Og du er heller ikke i det samme solsystemet, den samme galaksen eller det samme universet som før.”

Arne hevet øyenbrynene enda litt til. ”Jasså, nei. Interessant...” han nikket uoverstemmende. Han ante allerede at det ikke ville bli særlig med PC-spilling den kvelden.

Så...” han viftet bort noen irriterende sandpartikler fra øynene, ”jeg er liksom i et annet univers? Ikke så moro at det gjør noe, egentlig,” kommenterte han. ”Hva er så den store forskjellen?”

Ah, men det er ingen stor forskjell,” smilte dvergen. Han var tydeligvis glad for å ha oppnådd kontakt. ”De fysiske lover i universet du er i nå, nummerert 68-A, er faktisk 99,7 % identisk med de i ditt eget univers, 68-B. Planeten vi er på, Andreiid, er også ganske lik din egen planet, Tellus, i henhold til geologisk sammensetning, og posisjon i forhold til nærmeste stjerne.”

Øhm…” Arne begynte å tvile på om det egentlig var så lurt av han å bagatellisere det hele. Han skiftet strategi. ”Hei,” ropte han høylydt, ”jeg vet dette kanskje er en helt normal dag for deg, men jeg skjønner altså ikke hva-i-helvete du prater om, og hvor du har skiten fra. Kan du heller fortelle meg hvordan jeg kommer vekk fra dette jævla hølet?? Jeez,” han sukket oppgitt, ”her planlegger jeg den spillkvelden, også ender jeg opp så langt unna PC’en det bare går an… fy faen ass.” Arne begynte å gå. Ikke fort. Ikke i noen spesiell retning. Han bare gikk.

Phalon skyndte seg etter og stoppet foran han. ”Nei vent! Du misforstår! Du må ikke dra herfra, insisterte han. ”…ikke at du kan heller. Du er nemlig blitt hentet hit - for å gjøre en meget spesiell oppgave!”

Arne måpte stygt på dvergen. ”Så jeg har blitt hentet hit? For å gjøre en oppgave? WTF?” – Det var altså noen ansvarlige bak. Arne ble hevngjerrig.

”…Jeg forstår jo selvsagt at du er forvirret,” Phalon børstet litt sand av klærne sine, ”det er det mest normale symptomet etter en slik drastisk endring i livet slik du før kjente det.”

Arne stoppet, og tok den lille dvergen vennlig på skulderen. ”Hør her. Du er en jævla psyko. Du har rømt fra den psykiatriske klinikken din. Det var ikke særlig smart. Nå gå tilbake igjen.” Arne snudde seg og gikk videre.

Phalon ristet fortvilet på hodet. Han hadde altså ikke lyktes. Så måtte altså han skifte strategi.

Ikke vær tåpelig, Arne!” utbrøt han autorisk. ”Slik situasjonen stiller seg, kan du ikke komme opp med en eneste forklaring på hvordan du havnet her, som er bedre enn den jeg gir deg. Dessuten har jeg ikke engang fått anledning til å forklare det. Det hele er faktisk meget vitenskapelig og logisk.”

Arne stoppet og tenkte seg om. ”Øh…” han ristet på skuldrene, ”greit da. Si noe morsomt, så jeg kan le av deg etterpå.”

Jeg kan ikke garantere at det skal underholde, men her har du basis.” Phalon så alvorlig på han. ”Du har kanskje allerede hørt om kvantemekanikk?

Arne tygde på tungen. ”Nja, mekanikk... har det noe med biler å gjøre?”

Du vet altså ikke... det var trist.” Phalon så sørgelig ut. ”Da har du kanskje ikke hørt om strengeteorien heller?”

Æh… jeg har spilt gitar,” utbrøt Arne forsiktig.

Ehm,” Phalon senket hodet skuffet, ”du har kanskje ikke akkurat helt den kunnskapen jeg leter etter…”

Høh!” Arne fnøs. ”Jeg vet da faen hva du i det hele tatt vil meg. Quizene dine kan du holde for deg selv.”

Nånå, ta det rolig Arne,” Phalon lo forsiktig, ønsket ikke akkurat å hisse han opp, ”jeg ville bare se om du hadde litt grunnlag for å skjønne det jeg skal fortelle deg. Du skjønner, strengeteorien, en teori som kun er i tidlig utviklingsfase på din planet, ble skapt for å forklare materiens oppbygning ved at den er sammensatt av vibrerende strenger, og åpengjør for at det finnes flere univers i en stor samling av multiunivers, som alle har utviklet seg med individuelle fellestrekk, og kan ha forskjellige antall grunnstoffer, fysiske lover og flere enn 3 romdimensjoner. På din egen planet anses denne teorien som tvilsom. På denne planeten derimot, har det for siden lenge siden vært enighet, og også svært praktiske bevis på at teorien er grunnlaget for kvantepartikler.” Phalon avsluttet med å hoste sand. Den fæle vinden blåste de små partiklene rett inn i munnen på han, så det var jo å forstå at han ville unngå for mye prat. ”Så var det det andre problemet…” Han spyttet sandkornene ut i det vide landskapet, ”hvordan kom du hit, hvem er egentlig jeg, og hvordan vet jeg alt dette?”

”…Ja,” Arne lo overlegent. ”Nå er jeg spent på å se hva du kan dikte opp. Og forresten, hvilken kanal og sendetid?”

Hm…” Phalon vurderte han igjen. ”Du legger forklaringen min til side ved hjelp av spøk istedenfor monoton eller aggressiv fornektelse… det viser at du ikke fullstendig avviser forklaringen min… meget bra. - Vi gjør framgang!”

Arne presset nesten ut øyeeplene i forskrekkelse. ”Øh… Hæh?” Han likte seriøst ikke å bli analysert på den måten.

Men før jeg fortsetter,” skjøt han inn mens Arne ennå var i sjokk, ”vi gidder da ikke stå her hele dagen og fordampe i solsteika. Kom med meg.”

Phalon snudde og begynte å gå oppover langs en brei sanddyne. Arne fulgte nølende etter. Føttene hans sank ned i den porøse sanda som blylodd, ikke så altfor forskjellig fra snøen hjemme, egentlig. Han likte ikke helt tanken på å vasse gjennom uendeligheter av sanddyner som dette.

Phalon stoppet oppe på toppen. Arne tok han snart igjen.

Hei hva...? Du har en jeep her jo!” like på andre siden stod det parkert en bil. Den lignet såvisst en jeep; en camo-farget to-seters med svære hjul. Noe som ikke kunne betegnes som svært derimot, var innsiden av kjøretøyet... dette her var dvergmodellen, tydeligvis.

Kommer du Arne?” Phalon var inne og hadde satt igang kløtsjen.

Riiight....” Arne presset seg inn i det trange passasjersetet. Han måtte krumme ryggen kraftig forover for å få plass under taket, men det var han jo vant til.

Da setter vi igang!” sa Phalon muntert før han tråkket ned gassen, uten å bry seg om kontrasten i Arne humør.

De brummet hurtig over sanddynene, minst 70 km/h, og virvlet sand opp etter seg i tykke lag. Phalon sløste ikke med tiden, og sladdet brutalt for å unngå de største sandhaugene. Han var en skikkelig grisekjører egentlig, men det har man vel lov til når man er helt alene i en stor ørken.

Du er kanskje interessert i å høre mer om omstendighetene rundt din ankomst?” spurte han. Arne ristet på skuldrene. ”Det hadde ikke vært så verst egentlig.”

Jeg får vel begynne med det grunnleggende,” sa Phalon. ”Universet vi er i nå, Arne, er nært beslektet til ditt. En gruppe totalt 147 univers er altså kjent, mer eller mindre beslektet til hverandre. Grunnen til at disse univers er beslektet, og at vi vet om dem, er at de ble dannet på samme tidspunkt.”

Et øyeblikks stillhet satte Arne i tankevirksomhet.

Dannet? Blir univers laget? Åssen da?”

Phalon lo. ”Å, det er nesten akkurat som med popkorn, faktisk. Du bare legger dem i mikrobølgeovnen, venter fem minutter, og så er de ferdige.”

Eh… høh?!” Nå kom Arne helt ute av det.

E-hem, jeg bare spøkte Arne.” Phalon så dumt på han. ”Nå ja. Jeg kan ikke fortelle nøyaktig åssen det skjer, men at det skjer hele tiden. Bare husk at verken tid eller rom i er parallelle i den skalaen vi bruker.”

Øh… så klart,” Arne lot som om han forstod. Det var rimelig creepy med den lille dvergen som pratet vitenskapelig babbel for han, men han fulgte med.

Phalon fortsatte. ”Den viktigste grunnen til mine kjennskaper, er da altså de merkelige fenomener som kan skje under utviklingen av univers. Jeg snakker om det faktum av at rom krummer seg i tid.” Han tok en pause.

Og hva skulle det bety?” lurte Arne.

Jo, det skal jeg selvsagt gå inn på.” Phalon måtte sakne på hastigheten da oppmerksomheten flyttet seg gradvis fra veien og over til samtalen deres. ”Når univers i sin vokseperiode øker sitt kvantum, skjer ting som… du har kanskje hørt om markhull og den slags, altså, det som skjer, er at… to steder kan være på samme sted på en gang. Skjønner?”

Æh, jo,” Arne ristet på skuldrene, ”sånn… enkelt sett.” Dessverre fant han ikke noen enkel synsvinkel på problemstillingen.

Bra. For, noe annet jeg må si,” Phalon la visst ikke merke til Arne hadde falt ut, så ivrig som han forklarte, ”er jo det at univers utvikler seg selvstendig i forhold til hverandre, og kan ikke ha kontakt. Tilsynelatende.”

Jaså…” Arne nikket betenkelig. Her var det jo nesten et interessant tema de pratet om… vel, egentlig var det ikke selve temaet som tiltrakk Arne, det var den mytiske klangen over det siste adjektivet... ”tilsynelatende”... han likte det.

”…og, det jeg da selvsagt vil fram til,” Phalon hadde kun en hånd på rattet, den andre bidro til hans ivrige forklaringer, ”er at under de 147 kjente univers’ opprinnelse, oppstod det en forbindelse i form av krum romtid. Jeg snakker om en portal, eller, et særdeles særpreget markhull, som befinner seg på denne planet og kan sende til - og motta energi fra andre univers. Den kalles Universportalen.

Aha...” Arne nikket undrende. ”Så... det var den som fikk meg hit?”

Du er slettes ikke dum du,” komplimenterte Phalon. ”Så kan jeg jo fortelle litt om meg selv -”

Apapapapp!” avbrøt Arne han. ”Jeg ble hentet hit gjennom den derre portalen fordi jeg må ta ned en eller annen ond kis som har eid hele stedet, ikke sant?”

Phalon bråbremset bilen. Arne slo nesten hodet i frontruta.

Æh...” Phalon var forbløffet. ”Jeg planla å nevne akkurat den biten litt senere... åssen visste du det?”

Tsk!” Arne viftet fornærmet med armen. ”Tror du aldri jeg har spilt en RPG før eller? Jeg kjenner da opplegget.”

Så du er ikke skeptisk altså?” Phalon smilte forhåpningsfullt.

Vel...” Arne vurderte situasjonen. Slik den presenterte seg, virket ikke det hele særlig forskjellig fra den japanske RPG'en han hadde spilt i helgen, manglet egentlig bare å være fylt opp til randen med kawaii anime-style jenter. Og når han likevel ikke greide å komme forbi bossen med den perverst store katana'en, virket jo denne univers-utflukten som en ålreit erstatning til helgegamingen hans.

Når jeg først er her,” svarte han, ”kan jeg jo ta en titt på mission'et. Fortell om han dude'en som eide dette stedet.”

Selvsagt,” Phalon nikket alvorlig mens han sakte begynte å kjøre igjen.

KAPITEL 4: EN AUSTRALIER I VENTEVÆRELSET

I et rom, et rom av middels høy relevans for vår historie, sitter det noen. Denne noen sitter i en grønn sofa, et også viktig ledd i historien vår. Jeg snakker selvsagt ikke om sofaen, selv om det i omtalen kan virke slik; sofaen er nemlig bare en gjenstand tatt i bruk for å behage denne viktige person, som altså er den jeg snakker om.

Spørsmålet er jo selvsagt: hvem er denne viktige personen? Jo, vi snakker om en Arne snart vil få møte, en kollega i hans viktige oppdrag.

Nå tenker du: ”Hæh? Hva for slags nonsens er det nå som dukker opp i denne dumme boka? En eller annen… australier det snakkes om i gåter?”

Jepp, det er det du tenker, ingen protester der. Jeg mener, hvorfor skulle vi plutselig nå nevne en annen person, tilsynelatende på linje med Arnes viktighet og karakterprioritering sånn godt inni storyen her, hvorfor skulle vi plutselig skifte fokus og tankegang? Det er slik du tenker. Jeg vet det nok. Jeg kan lese tankene dine. Du tenker på ost.

Der satt hun. Ventende på Arne, i den grønne sofaen. Jo; den var behagelig med det første, men fy, så kjedelig det var å sitte og vente i den. Tenk at hun hadde vært her i tre år på denne sprø planeten, uten så mye som en shoppingrunde eller profesjonell hårklipp. Det var jo nærmest et mirakel at den kunstige frisyren hennes ikke var ødelagt, der hun hadde blitt dratt rundt sammen med Phalon på alskens tvilsomme og uhygieniske steder. Hun kunne fortsatt huske hvordan hun plutselig var blitt teleportert ut fra taekwondolokalet midt under treninga og havnet foran den sære lille dvergen. Hun syntes nesten synd på han for at han hadde fått lide for refleks-selvforsvaret hennes, for bortsett fra å snu om på livet hennes hadde han jo ikke gjort annet enn å gi henne et lite sjokk.

Hun studerte neglene sine. ”Å nei!” hun skvatt opp idet hun la merke til at neglelakken på venstre pekefinger nesten hadde falmet bort. Og Phalon som hadde brukt så lang tid på å jakte fram kosmetikkvarene hennes gjennom universportalen. Hm… var det egentlig så snilt av henne å kreve sminkeprodukter av han som bot og bedring? Det var vel ikke egentlig så viktig å se bra ut her på planeten som hjemme, og det så ut til å irritere han at hun stadig ikke likte det ufrivillige opplegget hans. Det tok jo også en stund for henne å forstå det evige babbelet hans; hun var jo ikke dum og blond, (hun var blond og dum, men hadde farget håret rosa) hun var bare ikke interessert i vitenskap. Dessuten, å hente henne dit flere år før de idet hele tatt hadde funnet partneren hun skulle jobbe med, uten en god unnskyldning engang... det var litt idiotisk, egentlig. Hun hadde jo lært en del, da… men neppe noe hun ville få bruk for hjemme. I det minste var hun overlegen i forhold til den nye rekrutten… hun kjente ikke til navnet hans, men etter hva hun hadde sett av han, virket han som en spjæling.

”…! IIIK!!!” Hun oppdaget plutselig at hun hadde fått en ny rift i jeansene. Hennes favorittbukser… og de eneste, for øyeblikket. Hun gråt noen sarte tårer over tapet. Hennes stolte merkeklær var blitt nokså redusert med årene.

Hun tok en titt på klokka plassert på kommoden ved siden av henne. Det var ikke mye hjelp i det; klokka gikk nemlig på planetens helt egne og sære tidssystem; for å forstå hva tallet på den digitale skjermen betydde, måtte man gjøre en avansert matematisk beregning. Det eneste hun visste, var det angivelige tidspunktet Phalon hadde sagt han skulle være tilbake på, men om klokka var i nærheten av det tidspunktet, ante hun ikke. Kom de snart eller? Hun hadde jo ventet og ventet. Phalon selv mente jo at hun burde blitt med for å hente han, men ærlig talt: en glovarm ørken var intet sted for en dame! …og så mye sand hun ville fått i skoene, da. Hvorfor måtte han egentlig hente alle sine nye bekjentskaper på slike øde steder? Selv hadde hun blitt teleportert til toppen av et fjell, og måtte ake ned bratte, snøfylte bakker! I FAVORITTJEANSENE!! For en skammelig behandling den dvergen kunne finne på å gi folk.

Motoren på jeepen begynte å harke. Arne kikket bekymret mot ulydene fra under panseret. Bilen stoppet opp, og de gikk ut for å sjekke.

Har jævelskapen fått motorstopp?”spurte Arne irritert, mens Phalon åpnet dekselet. Han studerte komponentene i motoren en kort stund før han lente seg ned mot bakken, og plukket opp en neve sand. Han dro til seg Arnes hånd, og overførte sandkornene til han.

Hold dette,” sa han før han lente seg tilbake over motoren.

K...” Arne så betvilende på han.

Putt det nedi her,” Phalon hadde åpnet et lokk nede i motoren. Arne var skeptisk, men han tok til å helde sanden nedi motoren. Så lukket Phalon panseret og de gikk og satte seg inn igjen. Han fyrte opp kjerra, og de kjørte videre.

Var bare tom for drivstoff,” mumlet han. Arne var en anelse fascinert.

Så den kjører på sand altså?”

Phalon gliste. ”Ganske praktisk, eller hva?”

Arne hadde behov for å uttrykke sin fascinasjon ytterligere. ”Det må jo være ganske... æh, hva er det det kalles igjen... miljøvennlig?”

Vel...” Phalon vridde litt kritisk på hodet. ”Det er nå en bakside ved det hele... ser du den lyse stripa i sanden til høyre for oss?”

Arne kikket ut passasjervinduet. Det var sannelig en tydelig glitrende stripe i sanden langs kjøreretningen deres.

- Det var da jeg kjørte til. Den slipper ut forferdelig mye glasskår, skjønner du. Så når man ferdes til fots, risikerer man å kutte seg opp noe alvorlig på føttene!”

Åja...” Arne visste ikke helt hva han skulle si, ”det er vel en... smal pris å betale.”

Det er nå langt fra den verste forurensningen som foregår her på planeten,” repliderte Phalon i en hovmodig tone. Arne ante at det lå en historie med en viss relevans bak det utsagnet, men han valgte heller å grave i et tema han var mer interesser i.

Så... hvor skal vi hen egentlig?”

Phalon tok en hånd vekk fra rattet og gjespet. ”Åh, vi skal til motsatt side av planeten.”

Hva?!” Arne vendte blikket mot dvergen i en forskrekket rykning. ”Skal vi kjøre helt dit?!”

Neida, vi kommer snart til et operasjonssenter, derfra flyr vi.”

Åja...” Arne lente seg lettet bakover. Så fikk han en nysgjerrig tanke. ”Går flyene deres også på sand?”

Nei...” Phalon ristet skeptisk på hodet, ”det ville det vel blitt rimelig skarpt nedbør av, syns du ikke? Dessuten tror jeg ikke kjøretøyene hadde holdt i lengden.”

Arne fiklet med låsen til hanskerommet. Han ville gjerne skru den opp, men den satt fast... ingen hansker på han. ”Men hva er det så vi skal... på andre siden av planeten?”

Det er der hovedkvarteret vårt ligger. Og Universportalen, selvfølgelig.”

Arne så rart på han. ”Portalen? Det var jo den jeg kom ut fra, åssen kan den være på andre siden av planeten?”

E-hem, jeg tror du har misforstått litt Arne. Det er bare selve kontrollpunktet som ligger på et bestemt sted, portalen i seg selv eksisterer i en interdimensjonal rift.” Han smilte klevert. ”- Derfor kan den forflytte energi mellom to helt vilkårlige steder.”

K...” Arne så sløvt på han. ”Men... hvorfor i helvete dumpet dere meg av her i denne ørkenen?”

Det var jo selvfølgelig ikke vår intensjon,” sukket Phalon. ”Portalen er ikke like operativ som den pleide å være... den har ikke lenger dekning over hele Andreiid.”

Men det måtte bli midt i ørkenen altså?” sa Arne sarkastisk.

Portalens fokus tar tid å stille inn,” forklarte Phalon. ”Ettersom subjektet for forflytning plutselig befant seg i en kritisk situasjon, måtte vi foreta et forhastet valg av ankomststed.”

Å, du mener...” Arne tenkte tilbake til hans siste stund på jorden. Hadde Bølle-Jonny altså vært så nære ved å likvidere han?

Men vent nå litt,” utbrøt han plutselig mistenksomt, ”åssen har det seg at du befant deg akkurat der hvor jeg kom ut av portalen, like etter at jeg kom dit?”

Phalon lo. ”Det er jo ikke mystisk i det hele tatt. På vei hit bevegde du deg gjennom et hyperrom, der tidsflyten føles helt forskjellig fra våre univers. Selv om det føles som en kort stund, så det tok tre dager fra vi sendte deg til du ankom her.”

Tre dager altså?!” Arne var overrasket. Da hadde han jo allerede blitt meldt savnet hjemme. Folk ville kanskje tro at han var blitt drept eller noe, at liket hans var gjemt vekk... Arne tenkte over situasjonen som måtte ha oppstått. Så smilte han fornøyd. Når han eventuelt ville vende tilbake, ville det bli litt av en anstendighet. Og selvfølgelig! Moren ville jo så klart få utbetalt livsforsikringen hans, en meget høy en også, verdt å merke. Arnes morfar hadde investert gode penger i sitt kjære barnebarn... dette luktet det nytt grafikkort av.

Etter et å ha ferdet over et utall ujevne sanddyner, merket Arne at de nå var på vei slakt nedover. Når han så til siden virket det som at det skrånet nedover foran dem i en sirkel, som om de var på vei ned i et enormt krater.

Hva har skjedd her a', har noen fyrt av en nuke eller noe?”

Neida,” avviste Phalon. Da de var kommet lenger ned, så Arne at det stakk opp en slags stor rund stein fra midten av krateret... det var toppen av en kjempemessig meteor!

WTF...” Arne gispet.

Phalon forklarte. ”Den har en diameter på en halv kilometer. For femtenhundre år siden da den traff Andreiid, skapte den et kraftig lufttrykk som utryddet alt i 100 mils radius og dannet denne ørkenen.”

Og dere har altså bygd en base inni meteoren?” Arne konsentrerte øynene, på de knapt 30 meterne av meteoren som stakk opp fra sanden, var det nede på bakkenivå både vinduer og en stor inngangsport. Utenfor var det en parkeringsplass med noen flere kjøretøyer.

Ser du noe annet å bygge en base av i nærheten kanskje? Et dyrt prosjekt, men et av få steder som var ledige, dessverre.” Phalon svingte bilen inn på parkeringsplassen, og de gikk ut.

Forsiktig hvor du trår,” advarte han. Stedet var overfylt med små glasskår selvfølgelig. De listet seg forsiktig over til porten. Phalon tastet inn en kode på et panel på veggen, så glidde den opp som en garasjedør. Innenfor var det ikke altfor romslig; det gikk en tynn metallkorridor innover med noen dører på hver side. Arne rykket nysgjerrig i dem mens han fulgte Phalon innover, men alle var låst. Men så et stykke inne stoppet Phalon opp ved en av dørene, og snudde seg mot han.

Arne, før vi drar er det noen jeg må presentere deg for...” Han dro i dørhåndtaket, døren gled sakte opp...

innenfor satt det en svakt mørkhudet tenåringsjente, i mørkegrønne jeans, lyseblå topp, og et tynt, sort pannebånd som holdt oppe det rosa håret hennes. Hun satt i en grønn sofa og så i en helt annen retning, og merket derfor ikke at døren ble åpnet.

Aha! Så det er altså anime-jenter i denne RPG'en!”

Hm?” Jenta snudde seg.

E-hem,” Phalon kremtet og skyndte seg forbi Arne inn i rommet. ”Dette er Cindy, Arne.”

Cindy?” Arne grublet. ”Det var da ikke et særlig japansk navn...”

Jeg er fra Australia,” svarte hun fornærmet.

Cindy kom hit for tre år siden, Arne. I Australia lærte hun kampsporter som hobby, men nå kan jo det komme oss til nytte.”

En australsk ninja altså,” Arne klødde seg på haka, ”det var en ny en.”

Æh,” Phalon gikk sakte ut av rommet, ”jeg overlater dere til dere selv så dere kan bli litt bedre kjent.” han lukket døren.

Arne så taust på henne. Hun stirret tilbake. Han var ikke akkurat personen til å starte en samtale med en fremmed, men han følte et visst press her. Heldigvis tok Cindy seg av den oppgaven.

Så Arne…” hun lente seg avslappet bakover i den grønne sofaen. ”Hva skjer’a?”

Æh…?” Arne blusset opp. Hva skulle han svare? Å jo, dette var jo det klassiske chattespråk-spørsmålet, bare én ting å svare der.

Ikke no’ spess’.” Han lente seg fornøyd tilbake mot veggen. Så tenkte han seg litt om.

Eller jo forresten… jeg ble nettopp teleportert til et annet univers, har fått høre masse uforståelig vitenskaplig babbel om 147 sammenkoblede univers og fått fortalt at jeg er blitt valgt ut til å redde alle sammen fra en eller annen maniac. Litt spess’ likevel.”

Lol, du blir vant til det.” Cindy fniste igjen. ”Å være her altså…” Arne fikk liksom en følelse av at hun refererte mer til det å være med den irriterende dvergen.

Så fortell litt om deg selv.” Hun ventet nysgjerrig.

Høh?” Arne ble forvirret av det plutselige personspørsmålet. Han var som tidligere nevnt ikke særlig sosial av seg, og slike rett-på-sak spørrerunder var ikke måten han likte å bli kjent med folk på. Ja, tatt i betraktning at han ikke likte å bli kjent med folk i det hele tatt, hadde han store problemer med å tenke ut et svar.

Vel… øh....” Arne ristet på skuldrene. ”Jeg er meg. Meg selv. Unike meg.”

Ikke hvis noen kloner deg!” lo Phalon heftig utenfra døren. Arne skvatt. For en dårlig geek-vits, på et enda dårligere tidspunkt. Hjernen til Arne skrek ”ABORT SAMTALE! ABORT SAMTALE!”, men det ble ikke lett å avslutte samtalen slik Phalon holdt på.

Ja… jo…” Arne så seg tilfeldig omkring, ”det er jo sant, det.”

Cindy fniste mer. ”Så… du er deg selv, du har unikt DNA, altså du har ingen tvillingbror,” sammenfattet hun. ”Litt info var det i hvert fall.” hun gikk videre til del 2 i spørrerunden. ”Hva gjør du for tiden, da?”

Hva jeg gjør for tiden? Æh…” En ny vrien en. Personlighetsnivået av samtalen begynte for Arne å bli kritisk. ”Tid… øh… er ikke det et abstrakt begrep? Man kan vel ikke si at man… gjør noe med den. Hva skulle liksom det være?”

Øh…” Cindy skar en grimase. ”Jeg tenkte litt simplere, du vet, hva du gjør for tiden i… dagligdags sammenheng.”

Å…” Arne mukket. ”Vel… jeg… øhm… sitter på pc’en.”

Du gjør det altså.” Hun hevet øyenbrynene kokett. Det lure smilet returnerte. ”Mener du da at du sitter på pc’en som i… preposisjonen ”på”, altså du bruker den som en stol?”

Hæh?” Nå ble Arne forvirret. Alarmen hans duret, de var nå inne på psykologiske ordspill. ”Vel, øh, nei, jeg sitter på pc’en sånn i… dagligdags sammenheng. Riktig.” Nå hadde hjertet hans giret opp. Dette gikk i overkant.

Åja.” Cindy smilte. ”Du er rar, du!” lo hun.

Takk det samme, tenkte Arne. Dette var definitivt ikke en normal sosial samtale, og Arne hadde problemer nok med dem. Så hadde han jo heller ikke akkurat bidratt med å normalisere den, da. Snarere tvert om… shit, han kunne ikke ha en kollega som freaket han ut slik.

Phalon kom inn i rommet igjen. ”Hatt en fin prat?”

Cindy lo. ”Trenger du å spørre?”

Phalon viftet med armene. ”Det er selvsagt viktig at vi når et visst nivå av personlighet ovenfor hverandre... men akkurat nå syns jeg vi bør diskutere oppdraget.”

Arne nikket interessert. ”Ja, hvem er det som er målet?” sa han snikaktig, mens han etterlignet Altaïrs stemme.

Målet er...” Phalon fortsatte med en mørk stemme, ”...den onde Lord Zylinder.”

Hæh? Sylinder?” Da han hørte navnet, så Arne for seg en dorull.

Nei nei, Zylinder, med Z,” rettet Cindy. ”- Det er det som gir den onde feelingen.”

Åja...” Arne nikket. ”Så klart.”

Phalon gikk bort til et skap innerst i rommet. Han åpnet det, og tok ut et svært sammenbrettet papir. Det var gammelt og slitt, så Arne skjønte at det måtte være et kart eller noe. Han brettet det ut og la det ned på glassbordet foran sofaen. Det var en karikaturisk illustrasjon av verdensrommet, eller, kun én sol og noen få planeter. Arne la merke til at en av dem lignet jorden... to av dem gjorde faktisk det.

Jeg vil begynne med å forklare deg litt om Zylinders bakgrunn, Arne. Dette utdaterte kartet viser solsystemet vårt... eller altså, mitt solsystem.”

Der er altså... Andreiid?” Arne pekte mot de jordliknende plantene.

Denne her ja,” Phalon pekte på den største av dem. ”Og den andre, heter Гейорбіти.”

Hvaforno?” (merk: dette er et foreløpig tilfeldig navn)

Гейорбіти... var mye mer lik din egen planet enn det Andreiid er, Arne. På Гейорбіти var det nemlig kun én høyintelligent art, Zidjene. Teknologinivået var helt absurd…” han slo ut med armene, ”hver kvadratmeter var bebygd av hypermoderne bylandskap, kilometerhøyt over hele planeten. Nødvendig var det jo: Folketallet ekspanderte jo gastronomisk takket være den foreløpig udokumenterte livslengden. Hver eneste Zidj var nemlig infiltrert av nanoteknologi; vi snakker om nanobots inni kroppen, som beskytter, reparer og lurer celler til å øke sin fornybarhet -”

Så…” Arne gjorde en høy lyd som stoppet Phalons skravvel. ”Hva skjedde med denne... planeten til slutt da?”

Å vel…” Phalon var motvillig til å fortelle, ”…med tanke på at din egen planet befinner seg i en tidligere fase av akkurat den samme sekvensen, vil det kanskje være litt slemt av meg å fortelle det, men…” han fyrte løs. ” Гейорбіти var, skjebnesvangert nok, en nokså liten planet. Naturressursene tok slutt før teknologien nådde miljøsyklusvendepunktet… Global oppvarming tok overhånd, levestandarden sank sakte nedover mens stadig større strukturer forfalt, og mer kapasitet ble brukt til produksjon av elementærbehovsdekkende midler. Planeten endte opp som et kriminelt mareritt; alt var kaos, med gatevold og tyverier på absolutt alt og alle. Det som likevel gjorde utslaget var terrorisme… Гейорбіти hadde et velutviklet arsenal av kjernefysiske våpen; og ettersom de forskjellige regionene luftet siloene sine i den økende konfliktsituasjonen, endte det med at ekstremister fikk tak i sakene og –”

”…Sprengte alt til helvete?” fullførte Arne.

Æh, ja.” Phalon nikket. ”Nå er planeten bare en liten asteroide som kalles (Mangler navn). Nesten samtlige av arten Zidj ble utslettet – alle unntatt én.”

Arne måtte tenke litt. Så gjorde han en mesterlig konklusjon. ”- Og det var han derre Zylinder?”

Bravo Arne! Jammen er du kløpper!” Phalon klappet han på skulderen. ”Vel, ikke nødvendigvis. Svaret var jo opplagt.” Han stoppet å prate litt. Så fortsatte han igjen. ”Du lurer kanskje på hvem denne Zylinder er? Han er…” Phalon kremtet, ”var den aller rikeste på Гейорбіти. Da hjemplaneten hans gikk i stykker, flyttet han bare virksomheten sin hit. Nå er han den rikeste på Andreiid isteden… og også ond, eneveldig diktator.”
    ”Da er vi er jo kommet til sakens kjerne,” kommenterte Arne. ”Så... hva slag virksomhet var det han drev egentlig? Svart taxi?”

Før jeg kan svare på det, tror jeg at jeg må forklare deg litt om Andreiid,” forklarte Phalon.

I motsetning til Гейорбіти og din egen planet, som styres utelukkende av én overlegent intelligent art, homo sapiens… består Andreiids biologiske mangfold av en rekke forskjellige, høyintelligente varianter.”

Arne nikket betenkelig mot Phalon. ”Du er altså en av disse... variantene?”

...Riktig. Den aller siste, faktisk. Men til poenget, denne mangfoldigheten var ikke bare konstruktiv, den har ført til svært fragmentert og generelt lav teknologiutvikling på planeten. Globalisering har vært ikke-eksisterende, og ulike stammer har for det meste holdt seg for seg selv, uten å samhandle med andre.”

Arne ristet på skuldrene. ”Slik jeg foretrekker det også.”

Men nå er vi kommet til selve poenget – Andreiids situasjon endret seg nemlig drastisk etter at Zylinder ankom. Han bragte med seg elektronikk til planeten, og startet en massiv teknologisk revolusjon.”

Ja vel? Det ble PC på alle man?”

Nei,” Phalon vridde på øyebrynene, ”jeg snakker ikke om informasjonsteknologi, isteden tjente Zylinder godt på de noe mer elementære oppfinnelsene, ting som simpelthen gjør hverdagen lettere. Du vet... kjøleskap, vaskemaskin... brødrister.”

Æh,” Arne avbrøt Phalons storstilte tale, ”ikke for å klage, men jeg syns ikke akkurat denne Zylinder høres så jævlig ondskapsfull ut. Jeg tror du har misforstått hva det er å være ond.”

Jeg misforstått?” Phalon ristet avvisende på hodet. ”Arne, jeg har ikke kommet til den ondskapsfulle delen ennå... du skjønner, samtidig som Zylinder hjalp plantenes innbyggere med all hverdagselektronikken, brukte han inntektene på å bygge opp den virkelige teknologien; avanserte våpensystemer, en arme med roboter av svært høy kunstig intelligens. Og ettersom befolkningen ble fullstendig avhengig av produktene hans, trengte han bare skru av el-nettverket for å lamme alle sammen. Deretter kunne han i ro og mak gå fra landsby til landsby, erobre dem og sette alle til slaver.”

Cindy slo Arne på skulderen og smilte. ”Du skjønner nå hvorfor han heter Zylinder med Z?”

Arne nikket forståelsesfullt. ”Joda.”

KAPITEL 5: FLYGNING & EN USTABIL PILOT

De hadde forlatt venterommet, og fortsatte innover i korridorene. Arne var noe ivrig etter å vite hva som var neste destinasjon.

Er det nå vi skal... til andre siden av planeten?” spurte han.

Ganske riktig,” svarte Phalon. ”Vi er på vei mot flyterminalen, vi har en ganske solid samling med fartøy her inne skjønner du.”

Arne forestilte seg de heftige jet-jagerne og stealth bombeflyene som måtte gjemme seg der inne. Plutselig fikk han utslag på en av sine dypeste drømmer...

Æh, Phalon...” antydet han forsiktig.

Hva?” Phalon var forbauset over tonefallet.

Tror du kanskje... jeg mener...” Han veivet tilfeldig rundt med armene, mens fjeset hans sank inn i en desillusjon, ”siden dette er en fullstendig lovløs planet og greier... at jeg kunne få kjøre flyet??”

Eh...?” Phalon stirret vantro på han. Arne hadde alltid vært keen på å styre et fly. Han drømte stadig om å fly et moderne jagerfly og nå noen par mach; kanskje skyte litt vilt med missiler også. De siste testflygningene hans med crackede flysimulatorer fra TPB tydet derimot på at det ville ende i styrt…

Tror ikke det er så lurt Arne,” avviste han. ”Vi har jo en autorisert pilot.”

Paaarty pooper,” stønnet Arne.

Han er alltid sånn,” hvisket Cindy.

Det er her inne,” sa Phalon til slutt da de nådde en litt større port. Han åpnet døra og Arne buste inn.

OK, så...” Arne stanset brått. ”Hva faen?” Det var ingen fly å se. Foran han var det en vegg av pinner og stokker. ”Hvor er flyene?!” utbrøt han.

Der oppe,” Phalon pekte mot toppen av denne enorme pinnehaugen, den var 3-4 meter høy.

Vent nå litt...” Arne klødde seg i hodet. Et plutselig høyt sqveek var å høre langt innefra rommet. Arne facepalmet seg selv.

Det er ingen fly, Arne, vi skal fly med en stor fugl!” forklarte Cindy.

Jeg forstod såpass,” mumlet han grettent.

De fulgte etter Phalon rundt redet hvor det var en liten stige. De klatret opp. Det var romlig der inne, Arne kunne se utifra det kuleformede taket at de var i midten av meteoren. Han rundet toppen av stigen. Det var fire svære fugler der, den av dem må ha hatt et vingespenn på 20-30 meter. De tre andre var langt mindre, var nok unger eller noe. Den store av dem hadde et par seler som gikk i kryss over magen. Det var tydeligvis for å holde noe på plass på ryggen, men hva det var, kunne han ikke se nøyaktig.

Phalon begynte å gå mot den, og de fulgte etter han over stokkene. Terrenget var ujevnt og de bevegde seg sakte. Arne merket plutselig at stokkene under han rumlet.

Hva faen?” Han sparket med føttene og kjente det var noe mykt der nede. Plutselig spratt en meterlang, feit slimete mark opp fra stokkene og slynget han bakover. De tre små fuglene begynte øyeblikkelig å skrike, mens de stormet mot marken og kastet seg over den. De tok alle tak i den med nebbet og rev den i filler. Etter å ha svelget fornøyd gikk de tilbake.

Vi satte en liten koloni av dem i redet,” forklarte Phalon. ” Fuglene trenger fôr vet du.”

K...” Arne reiste seg igjen.

De var borte hos den store fuglen. Den stirret ned mot dem og pep entusiastisk.

Den sier den er glad for å se oss,” forklarte Phalon.

Jada, Helt klart,” Arne nikket.

Det er sant,” Phalon plukket opp sarkasmen, ”de er svært intelligente vesener... de snakker sitt eget språk!”

- Selvfølgelig,” fortsatte Arne å nikke.

Jojo, bare hør nå…” Phalon ga tegn til at de skulle være stille. Arne himlet med øynene. Hva for noe idiotisk skulle han vise dem?

IIIIIII…AAAAÅÅÅÅYYYYY!” han begynte plutselig helt umotivert å synge av full røst, slik at Arne i sin forskrekkelse måtte tildekke ørene sine. En proff hadde sikkert hørt at Phalon sang en rekke melodiske og harmoniske moll-treklanger, men for Arne hørtes det bare ut som ekstra stygg jodling.

Det interessante med det hele var selvsagt ikke hvordan Arne reagerte, men reaksjonen til fuglen; den begynte å synge med, mens den bøyde hodet sakte nedover. Da den hadde bøyd hodet helt ned mot bakken, forklarte Phalon for Arne.

Den kommuniserer ved hjelp av ulike kombinasjoner av toner. Akkurat nå ba jeg den om å senke hodet slik at vi kan komme opp, og den sa at den var veldig ivrig etter å fly.”

Jaha…” Arnes trommehinner verket fortsatt. ”Så gi meg en gitar og fortell meg hvilke toner jeg skal spille for å be den gå og henge seg selv.”

Du er fortsatt skeptisk du,” påpekte Phalon vemodig. ”Hør, jeg vet du foretrekker mekaniske fartøy, men dette er eneste alternativ. Klatre opp på nebbet så løfter den oss opp.”

Ja vel…” surmulte Arne. De klatret opp på nebbet til fuglen. Phalon ”jodlet” så en ny frase på fuglespråket, som fikk fuglen til å løfte hodet igjen. Da så Arne hva den hadde på ryggen…

WTF?! Det er jo en liten bygning her oppe!”

Det er flymodulen,” rettet Phalon, mens han klatret over hodet på fuglen og hjalp Arne ned til fuglens rygg. Modulen var helte hvit, med et par runde vinduer på siden og et noe større et i cockpiten.

Å…” det gikk et lys opp for Arne. ”Skal vi sitte inni den der?”

Hva hadde du ventet deg?” lo Phalon sarkastisk. ”- At vi skulle henge oss fast i fjøra?”

Hahaha,” Arne lo med han, før han angrep med sin egen sarkasme. ”Nei, at den skulle svelge oss og spytte oss ut igjen etterpå selvsagt!”

Cindy så på han dissent. ”Ekkelt!”

Phalon gikk bort til modulen. Det var ikke noe dørhåndtak; isteden trykket han på en godt kamuflert knapp på den tilsynelatende helt blanke veggen. En skjult dør gled til siden, og de kunne nå entre fartøyet. Det var to rader med seter foran inngangen til cockpiten, men i den bakre halvdelen var det fire seter vendt mot et bord i midten. Arne la seg likegodt til rette over tre av de brune skinnsetene på første rad.

Før vi tar av, vil du kanskje hilse på piloten,” hintet Phalon.

Arne rynket på øyebrynene. ”- Eller kanskje jeg ikke vil det.”

Det er for din egen skyld,” repliderte han mens han åpnet døra til cockpiten. Arne kunne høre han mumle med en annen person der inne før han kom ut igjen, med en ny dverg på slep. Denne var enda en halv meter kortere enn Phalon. Den hadde gigantiske flybriller, så store at den lille nesa så vidt klarte å holde vekten av dem, og en hvit frakk som var minst noen titalls størrelser for stor, med et svært, sort belte. …ja, et sort belte. På en hvit frakk. Også var det dette enorme, grå skjegget, som alliert med de svære brillene og en heslig gul hjelm dekket nesten hele ansiktet på den lille fyren. Noen meget upassende blå joggesko fjernet den minste tvil om at dette var et vesen totalt blottet for kunnskap om den moderne kleskode. Førsteinntrykket Arne fikk var noe lik ”skrullete professor,” et inntrykk som ville vise seg å stemme, bare en kuttet den siste halvdelen.

Dette er piloten, Jyddel,” forklarte Phalon.

Arne så skeptisk på han. ”hai,” sa Jyddel og vinket.

Hai? Snakker han japansk?”

Eh, dialekten hans,” Phalon kremtet, ”vi kommer tilbake til den. Akkurat nå vil jeg bare dere skal bli kjent. Noen spørsmål å stille han, Arne?”

Hm...” Arne tenkte. ”Er du sosialt tilregnelig?” spurte han.

Jyddel så tomt ut i luften. Så fniste han. ”Nai,” sa han med et tåpelig flir og ristet på hodet.

Alt jeg behøver å vite. Før han vekk.”

Cindy dultet i Arnes sete fra raden bak. ”Jeg tror han mistok det som et lurespørsmål...”

Phalon førte Jyddel mismodig inn i cockpiten igjen. Kort etter begynte fartøyet å bevege seg. Modulen ristet så kraftig da fuglen reiste seg, at Arne nesten ble slengt over ryggen på setene.

kanskje lurt å feste setebeltet,” hintet Phalon da han kom ut igjen.

Det gadd ikke Arne, men han satte seg i det minst opp i sittestilling. Phalon satt seg ved siden av han. De kunne høre Jyddel le manisk fra pilotsetet mens fuglen veivet fra side til side. Det var masse forskjellige pipelyder å høre i forskjellige toner.

Hva er det egentlig han gjør med den?” spurte Arne mistroende.

Kontrollsystemet er simpelt nok basert på deres egne språk;” forklarte Phalon, ”fuglen har en liten høyttaler montert inntil hvert øre, som spiller av tonene for kommandoene som blir tastet i kontrollpanelet. Jyddel liker å trykke litt vilt på knappene før vi skal dra, for å vekke fuglen skikkelig til live.”

Arne så på han fornærmet. ”Også tør du ikke la meg få styre denne tingesten?!”

Etter en stund med disruptive bevegelser stabiliserte fuglen seg. Ut fra vinduet kunne Arne se at den løftet vingene, og gjorde seg klar til å løpe. En svært luke bakerst i rommet begynte å gli opp, og avslørte dagslyset utenfor. Fuglen satte kursen derover; den stormet over redet og befant seg fort utenfor meteoren, på baksiden. Den jogget opp fra det store krateret, og fortsatte bortover gjennom det uoverskuelige ørkenlandskapet. Arne ble utålmodig.

Skal den ikke lette snart?”

Phalon dro fram en liten kikkert og speidet utover fra vinduet ved Arne.

Ganske snart,” svarte han. ”Jyddel! Jeg har funnet en! Til venstre!” ropte han til cockpiten.

Okai!”kort etter ble kursen justert.

Gi meg den,” befalte Arne og rev til seg kikkerten. I retningen Phalon hadde sett mot, kunne han se... en svær sandstorm.

Hva slags business har vi der?”

Phalon tok kikkerten tilbake og kremtet. ”Vi er tungt lastet vet du. Fuglen trenger en aldri så liten dytt...”

Ja vel...” Arne skjønte ikke helt opplegget. Men da de var kommet nærme nok, ble det noe mer obvious for han: Sandstormen skyldtes nemlig en svær tornado.

Du har vel ikke noe imot karuseller?” spurte Phalon hovmodig.

Ikke noe problem,” svarte Arne selvsikkert. Han var tivoli pro. Verre var det med Cindy; hun lå med hodet bøyd mot seteryggen foran og skalv i frykt. Jyddel derimot bare fortsatte å le manisk, idet de entret de ravende vindene som skulle få dem opp i noen tusen fots høyde.

Det gikk rundt og rundt... som en skrue som ble skrudd opp. I de fleste tornadoer ville man kunne nyte synet av å se alle de artige objektene tornadoen hadde fanget opp, spinnende rundt i ring. Denne tornadoen derimot var jo midt i ørkenen, så den var bare fylt med masse kjedelig sand. Selv om Arne fant showet noe skuffende, måtte han medgi at det i det minste var noe artigere enn å lette med et ordinært passasjerfly.

Arne kikket ut av vinduet til venstre for seg. Himmelen var klar og blå, og solen skinte. Det var fordi de befant seg over skylaget; nedenfor kunne han bare se tykke, mørke skyer strekke seg helt til horisonten, så kullsorte var de at de lignet mer på røyk egentlig. Men om dette faktisk var tilfelle, gadd han ikke spekulere i.

Hei Phalon, Du har ikke planer om å fortelle litt mer om den portalen har du vel?”

Men selvsagt vil jeg det,” forsikret Phalon, ”tenkte bare du var lei av å høre meg bable...”

Arne måtte tenke litt på den. ”Hm, jo...” han ristet på skuldrene. ”Det er vel en nødvendig lidelse. Du har jo et par ting å svare for fortsatt.”

Jada,” Phalon skjønte hva han mente. Stemmen hans skiftet til forteller-modus. ”Universportalen befinner seg på toppen av et fjell, midt inne i Mtsereve-fjellkjeden. Den ble først oppdaget av intelligent liv for 4000 år siden, og ble lenge betraktet som en gud. Det ble bygget et massivt kloster rundt den, og stammer valfertet fra store områder for å tilbe den.”

Arne flirte. ”- Forutsigbart.”

I allefall, det var før den religiøse tidsalder tok slutt. Senere har klosteret heller vært en slags turistattraksjon... men det er ikke det jeg skal fram til. Det var nemlig en samling høyest vitenskapelig fokuserte som inntok klosteret, og gjennom århundrer har de forsket via portalen for å kartlegge de fysiske lover i de 147 kjente univers. For turistenes skyld beholdt de like gjerne navnet til den religiøse sekten som før holdt til i klosteret, og kaller seg altså De Vise Munker. Turistene kjenner selvsagt ikke til hva portalen er i stand til.”

Arne så på han forvirret. ”Men hvorfor bruker dere ikke bare portalen til å fjerne han derre Lord Zylinder?”

Selvsagt har vi forsøkt det,” Phalon virket brått mer nedstemt i stemmen, ”men det fungerer ikke. Universportalen kan forflytte absolutt alt fra hvorsomhelst i et univers til hvorsomhelst i annet et... men hvorfor den ikke kan forflytte Lord Zylinder, vet vi ikke.”

Arne ristet på skuldrene. ”Høres ut som om han owner dere skikkelig.”

Men det er der du og Cindy kommer inn i bildet, Arne.” Phalon blunket lurt.

Jaha...” Arne så sløvt på han. ”Åssen da, egentlig?”

Jo... det hele er relatert langt tilbake i tid.” Utifra tonefallet lød det ikke som han mente så veldig lenge... kanskje 7-8 år. ”Vi hadde en ganske fremragende konsulent i klosteret, skjønner du... han var en god venn av meg; Pfher het han.”

K...” Arne nikket, sånn halvveis interessert.

Pfher hadde nemlig svært nær kontakt med Zylinder i tiden før han forrådte planeten... han var klosterets innkjøpsansvarlig, og på et oppdrag ved Zylinders hovedkvarter, fikk han grep om noen svært lukrative avtaler om anlegging av varmekabler utenfor hovedinngangen, pluss et sett med elektriske barberhøvler.”

Waw...” utbrøt Arne monontont. ”Hva mer var det han fikk utrettet da?”

Det er nå kommer til sakens kjerne,” fortsatte Phalon ivrig, ”med sine detaljerte kjennskaper til Zylinders annliggende, lanserte han en meget omstridt teori om hva som krevdes for å beseire han...”

Ja... go on.”

Phalon senket stemmen, var visst konfidensiell info. ”Han la særlig vekt på to strategiske elemtenter: Å kunne bedrive avansert, moderne krigsføring, og å ha den nødvendige fysiske styrken som kreves i nærkamp. Han mente det måtte være mulig å finne noen som innehavet disse egenskapene i et annet univers, bare man lette lenge nok...”

Ja vel...” Arne blunket gjentatte ganger forvirret. ”Og det er liksom... meg og Cindy...?” Phalons forklaringer hadde egentlig bare økt tvilen hans kraftig. Phalon derimot, virket meget selvsikker.

Arne, si meg, hva er det du og Cindy har til felles?”

Hæh?” Arne så merkerlig på han. Han kunne komme på mye, men ikke noe som ville forklare noe som helst.

Dere bor begge to i fredelige samfunn...” begynte Phalon. ”I samfunn uten krig eller vold som omgir dere. Likevel, har dere viet fritiden deres til å simulere kamp. Jeg har sett det selv,” han tok Arne på skulderen, med beundring i stemmen, ”hvordan du trener hver kveld til å beseire motstandere, som det er utelukkende at du kommer til å møte i det samfunnet du har levd i... ja, det er nesten som om du har øvd deg til å utføre et oppdrag i en helt annen verden.”

Æøeh...” Arne hadde nå ikke helt samme vinklingen angående sin spillhobby. ”Dere har ikke tenkt på at det...” hintet han forsiktig, ”kanskje heller burde vært noen andre enn meg??”

Vel,” Phalon tenkte seg litt om, men avfeide det hele. ”Nå sitter ikke jeg i akkurat den komiteen som sørget for at akkurat du og Cindy ble utvalgt... men jeg er sikker på at de gjorde en svært grundig analyse av situasjonen på forhånd.”

...Ja vel.” Arne protesterte ikke mer. Han forstod jo at denne komiteen måtte bestå av en gjeng inkompetente idioter.

Z-z-zzzz, nrk, nrk! Z-z-zzzz, nrk, nrk!”

..?” Arne snudde seg. Det kom en merkelig snorkelyd bakfra. Det var Cindy, hun hadde sluknet helt.

Søvnig hun var da,” kommenterte han.

Godt bruk av tiden vil nå jeg si,” Phalon var selv i vei med å hente ned en pute fra forhenget over setene. ”- Det blir en ti timers flytur. Vil du ha en også?”

Veeel...” Arne hørtes ikke videre blid ut av ideen; hans biologiske klokke fortalte han at det var minst 5-6 timer til han vanligvis la seg. Likevel, han hadde jo noen måneders søvnunderskudd å jobbe med... så han tok imot tilbudet. Han lente setet bakover, om snart var hjernen koblet ut.

•  01-10-2009, 7:06 1817 in reply to 1816

• Morten is not online. Last active: 29 Nov 2009, 2:07 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Re: Fått refusert fantasyroman, ønsker å vite hva som er feil

Hei og velkommen til forumet Smile 

Rett på sak: Jeg kan nok forstå at du ble avvist dersom det var en voksen intellektuell som leste manuset ditt. Jeg synes også at språket ditt, selv om det kanskje er bevisst, ikke er salgbart nok. For å utgi en bok må det være market for å tjene penger på den, og da må nok språket bli litt mer main-stream, og historien stå litt mer på egne bein. Spar heller utskeielsene i språket til dialogene. Da vil du som en bonus få ekstra personlighet til karakterene dine. 

Du må huske på at disse forlagene får drøssevis av manuskripter hver uke, og har veldig liten tid til å lese alt. Jeg tenkte jeg skulle kommentere på alt det som sannsynligvis ble lest av ditt manuskript før det ble refusert:

Argh! Der dævva jeg igjen!” Arne så grimt på PC-skjermen. Halv tre på natta sved det sterke lyset øynene hans inne i det mørke gutterommet, men mest irritert var han over spillet han gamet. Inne i den lille boksen var det annen verdenskrig, og Arne befant seg midt i den. Han ble imidlertid gjenntatte ganger offer for en eller annen sleip sniper som likte å head-shot'e han. Han bannet, og fant seg en annen vei gjennom by-ruinene, som ble bombet kontinuerlig. Det var eksplosjoner og kuleregn overalt, mennesker som lå døde i blodige pytter. Altså god, sunn underholdning å anbefale for de fleste.

Her har jeg følgende kommentarer:

• sved: skal det ikke være svei? (usikker selv, og har ikke noen ordbok her)
    • spillet han gamet: er det virkelig noen som snakker slik?
    • annen verdenskrig: andre verdenskrig
    • gjenntatte: skal være gjentatte. Denne skrivefeilen alene kan være nok til at manuset blir refusert, fordi det kan fremstå som om du ikke har tatt rettskriving seriøst gjennom resten av manuset. Gramatikk og rettskriving er ekstremt viktig. Spesielt de første fem avsnittene frem til du har presentert nok historie til at redaktøren blir fascinert.
    • han: skal være ham
    • by-ruinene, som ble: her skal det ikke være komma

Det er ikke meningen å være altfor krass, men når du har kommet så langt med et manuskript at du føler at det er modent for utgivelse så MÅ du bruke nok tid på det rent tekniske til at ikke manuskriptet blir refusert på grunn av filleting.

Et annet tips som jeg også har gitt et par andre her på forumet er å lage deg en ensider som virkelig "selger" historien din. Det gjelder spesielt hvis det er vanskelig å få tak i følgende i løpet av de første fem avsnittene:

• En sterk hovedperson
    • Utsikter til en sterk, og helst så unik som mulig, historie
    • God dialog

Ensideren skal lage noe tilsvarende en filmtrailer, noe som umiddelbart presenterer ihvertfall de første to tingene i listen ovenfor. Ikke heng deg opp i at "slutten må være hemmelig" eller lignende begrensende tanker. Presenter alt du trenger i ensideren for at redaktøren skal synes at du har verdens beste bok å utgi!

Lykke til med neste forlag, og hold oss gjerne oppdatert om fremgang og tilbakeslag her på forumet slik at vi også kan lære av din prosess.

Morten

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  01-11-2009, 10:21 1818 in reply to 1817

• Amber is not online. Last active: 07 Feb 2010, 13:58 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Hei!

Jeg er enig med Morten. Du bør rydde i språkbruken. I tillegg til mange skrivefeil, har du feil som tok selvmord, når det heter begikk selvmord. Den gode flyten i teksten mangler, den som drar øyet videre til neste ord og neste setning. Bruk av slang, spesialord og engelsk vil kunne fungere i dialog, om du ikke overdriver bruken. Men ellers i teksten ville jeg unngått dette.  

Fortellerstemmen: I mitt hode fungerer den ikke så bra. Den blir for påtrengende og masete. Jeg vil oppleve historien, ikke få den gjenfortalt.

Jeg har følelsen av at det er en god historie her, men den kommer ikke skikkelig frem. Vil råde deg til å tenke gjennom hele historien på ny. Hva ønsker du å fortelle? Hvordan kan du organisere historien slik at du formidler budskapet på best mulig måte? Og ikke minst, vær tydelig når du skriver. Velg ord med omhu, slik at du er sikker på at du når frem med det du ønsker å si i hver eneste setning. Det enkle er ofte det beste.

Humor er ikke lett. Små vittigheter innimellom kan være greit, men det kan fort virke påtatt og anstrengende. Her er det igjen fortellerstemmen som ikke helt fungerer, etter min mening.

Jeg tror det ville lønne seg for deg å fortelle historien på en mer konvensjonell måte.

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  01-11-2009, 12:54 1821 in reply to 1818

• Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Ja OK jeg tar poenget. Jeg er veldig nybegynner og hadde håpet forlagene var litt mer til hjelp for forfatterne, isteden for å være avvisende når ikke alt er korrekt. Det jeg hadde håpet da jeg sendte inn var en slags omfattende analyse av boken, men det var kanskje mye å håpe at de har ressurser til det for alle manuskripter som sendes inn. Jeg kjenner noen som kjenner noen som jobber i Arve Juritsen forlag, så jeg planlegger å sende manuskriptet mitt dit hvis jeg får løfte om skikkelig tilbakemelding. Så må jeg vel endre på det slik at det er mindre slik jeg ønsker å skrive det og mer slik at folk ønsker å lese det. jeg forstår det med at starten er viktig, dessverre er det der jeg sliter. Kapitel 1 må nok ned litt, men har en mistanke om at det bare blir verre i kapitel 3, der er det veldig mye info som pumpes ut før historien kommer i gang. Unorske ord og brudd på grammatikkreglene må jeg vel også se på. Jeg føler selv at boken er skrevet i noe "useriøs" stil, og fortellerstemmen kan muligens virke arrogant og avstøtende på leseren tror jeg, hvis det er veldig ille så si ifra.

Her er kapitel 2 og 3, det jeg ønsker å vite er om dere får noen form for interesse av historien etter å ha lest. Det er en del "vitenskapelig babbel", meningen er at dette ikke nødvendigvis skal forstås til det fulle, man skal bare forstå hovedideen ettersom historien kommer tilbake til kvantefysikk og slikt senere.

EDIT 23/7/09: Blir lang side i nettleseren, alt er i første post nå så fjernet dette
  •  01-16-2009, 3:17 1833 in reply to 1821

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Det er godt mulig du kan få fortellerstemmen til å fungere, slik du har tenkt, men du må være bevisst på hvordan du bruker den. For meg er den fremdeles noe forstyrrende.

Jeg har også litt problemer med å føle noe for hovedpersonen, Arne. Han virker mest irriterende. Han bør ha noe mer ved seg også, for at jeg skal ønske å følge ham videre. En ”helt” trenger ikke nødvendigvis å være heroisk, hyggelig, sjarmerende, dyktig osv. Men han må ha noe ved seg.

I boken : The Boy Who Didn't Want To Save The World av Dominic Barker er “helten” en puslete, pysete, grinete, skitten, stygg, stinkende, usympatisk og fullstendig ignorant grisepasser. Det er likevel noe ved ham og historien, som får leseren til å lese videre. Med Arne, så får jeg ikke helt grep om hva du mener han skal være.

Er det slik at Arne forstår omfanget av hva han opplever? Eller oppfatter hjernen hans det meste som et spill? Hvis det første er tilfelle, så synes jeg han tar det forbausende kaldt og rolig. Er det siste tilfelle, kan det kanskje være litt mer gjennomført?

De tekniske forklaringene er greie nok, men dialogen blir litt trøttsom.

Når det er sagt, så tror jeg historien kan bli riktig spennende, men den trenger noe mer slik jeg leser den.

Og mens jeg har ditt øre (eller rettere sagt øye), så vil jeg oppfordre deg og alle andre her inne å lese og kommentere det andre skriver. Ikke forvent at andre skal kommentere dine tekster, uten at du er aktiv med å kommentere andres. (Her burde det vært en smily med streng pekefinger). 

Amber Smile

•  01-19-2009, 0:11 1835 in reply to 1821

• Dionysus is not online. Last active: 23 Feb 2010, 23:18 Dionysus
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Mornings og velkommen til forumet! :-)

Først vil jeg si at til å være 16 år så har du definitivt en forfatterspire i deg med grobunn i noe stort. Du har et ønske om å fortelle historien og du har sannsynligvis jobbet hardt for å få den ned på papiret. Det som du kanskje burde hatt er veiledning i hvordan en bør jobbe med en tekst og hvor mye etterarbeid som gjenstår etter at siste kapittel er nedført. Det gramatiske og tekniske har andre kommentert så det gidder jeg ikke henge meg opp i, men det virker som du prøver å fortelle hele historien i en handling. Med alle de vitenskapelige forklaringene dette måtte medføre. Du har for lite stemningssettere. Historien blir ganske steril og blass uten noen beskrivelser av denne absurde verdenen Arne har havnet i. Flere sanseinntrykk og følelser. Som Amber sier så virker Arne ganske så uberørt av det hele. Han burde ha et større spekter av følelser til hele hendelsen, slik at vi kan begynne å gi karen litt kred for i det hele tatt ikke tørne tulling. Forklaringen om hvordan det hele gikk til har kunnet med fordel blitt spart til senere i boken. La folk lure litt. Har du lest The Hitchhikers guide to the Galaxy av Doulgas Adams? Eller Terry Pratchets Discworld serie? Sprøe historier har stort potensiale skjønner du, men de må være strukturert og plausible nok slik at det ikke går over stokk og stein. Dette krever sin mann (eller dame).... Det kan også lønne seg å sette opp en plan på hvordan historien vil forløpe seg. Slik at du ikke setter i gang i 200 km/t. Ting har en tendens til å henge i tynne ulogiske tråder da... Prøv å finne ut rammen til så mange kapittel som mulig før du fyller det hele med tekst. Hjelper meg stort ivertfall. Du har en historie her skjønner du, men som Morten sier så bør kanskje historien stiles til et bredere publikum. En vellrettet overhaling og en razzia på gramatikken så vil denne være fullt presentabel for et forlag. Ikke gi deg nå! Den morsomme delen er over og det nitidige etterarbeidet gjenstår. Belønning venter for den som er villig til å gjøre hele jobben.

Et tips helt på tampen; ro litt ned på bruken av skråstilt tekst.... Alt er ikke utrolig hele tiden ;-)

-Dionysus-

-Madness is a blessing-
  •  01-19-2009, 0:52 1836 in reply to 1833

• Dionysus is not online. Last active: 23 Feb 2010, 23:18 Dionysus
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Og en ting til... Er veldig enig i det Amber sier om å gi kommentarer på andres arbeide. Gudene skal vite at jeg trenger andres meninger! Om det ikke har vært for feedback så har jeg ikke kommet til sidetallet jeg er på i dag...

-Dionysus-

-Madness is a blessing-
  •  01-19-2009, 13:35 1842 in reply to 1816

Hei!

Jeg har ikke egentlig så mye erfaring med å gi konstruktiv kritikk, bare så det er sagt. Og jeg har ikke noe grunnlag for å gjøre det heller. Men jeg vet da hva jeg liker og hva jeg ikke liker, så jeg skal prøve å jobbe ut fra det=)

Først må jeg bare si meg enig med Dionysus. Til å være så "ung" ( et helt år yngre enn meg faktiskStick out tongue) har du definitivt gode evner med mulighet for videreutviklelse!

Så til saken: Prologen funker ikke helt for meg. Jeg er vanligvis ikke tilhenger av prologer i det hele tatt, men skal jeg først like dem er det viktig at de virkelig pirrer nysgjerrigheten min. Gir meg en følelse av bokens stemning, uten å gi for mye informasjon eller avsløre for mye av handlingen. Ingen lett oppgave det da må jeg inrømme=)   Her blir det liksom litt for mye informasjon om Arne allerede før fortellingen starter, om du skjønner hva jeg mener. Du kunne kanskje ha flettet inn noe av prologen etter hvert i historien i stedet?

Jeg er også enig med de andre over her om at det er vanskelig å forholde seg til Arne som hovedperson. Jeg får ikke egentlig tak i hvem han er som person når jeg leser dette. Hva tenker han? Hva føler han? Hvordan opplever han det som skjer?                                                                      Prøv å skildre miljø, sanseintrykk og tanker tydligere, så får du en historie hvor det føles som om hovedpersonen faktisk opplever det du skriver om, heller enn en gjenfortelling.   

Innimellom har du noen morsomme poeng, og jeg synes absolutt dette er en historie det er verdt å arbeide videre med! Men det er nok sant det de andre her inne påpeker, om at det er omskrivingen som er den virkelige jobben.Wink 

Håper dette var til nytte for deg, og ikke hørtes alt for "blærete" utSmile  

Lykke til videre med skrivingen! =)    

Sitrusjenta.                                                                                                                                                                 

•  01-21-2009, 9:38 1844 in reply to 1816

• Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Takk alle sammen, jeg er veldig takknemlig for hjelpen.

Hovedpersonen Arne - Jeg forstår veldig godt at dere syns han er en fjern tulling og ikke har sympati med han. Det er visse gode kvaliteter som dukker opp hos han senere i boken, men jeg skjønner at det er alt for sent og han burde vært mer interessant i starten. Veldig lite var planlagt når det gjelder karakteren hans så den virker veldig plain, så jeg tenker jeg kanskje må finne på noen helt nye elementer å legge inn. Det med følelser/sanseinntrykk er oss noe jeg har vært dårlig på, men jeg er sikker at jeg vil klare å forbedre dette. Tankeskildring er det veldig lite av, vet ikke om det merkes tidlig i boken, men jeg beskriver til dels hvordan karakterer føler/tenker utenifra. Jeg har utviklet meg mye gjennom skrivingen og jeg vil si at slutten har mye av det dere savner. Jeg er veldig glad for at dere sier at historien min har potensiale, for det er det jeg trengte å høre for å ha motivasjon til å jobbe videre.Smile Skal korte ned på starten og spre litt av forklaringene utover boken, er ikke så mye babbling totalt egentlig, men kommer i litt svære doser dessverre. Og jeg skal fjerne de stedene hvor fortellerstemmen "fornærmer" leseren, det er slik det noen ganger ender opp en sliten kveld...

Jeg skal også prøve å gi dere andre litt feedback.

PS - Jeg har noe veldig spesielt på gang i kapitel 10-12. Der havner Arne og følget hans (de er til slutt på 4 karakterer)  i et "manipulert" univers, som er som et dataspill. Her skjer det mye sært, som muligens de som ikke har spillt en del spill selv vil skjønne seg helt på. Uten å ha lest det da, syns dere øyeblikkelig dette høres ut som en interessant ide, selv om dere muligens ikke vet mye om spill?

•  01-21-2009, 13:17 1847 in reply to 1844

Hei.

Som rykende fersk deltaker på dette forumet begynner jeg rett på med litt "konstruktiv kritikk"; selve grunnen til at jeg har funnet dette forumet. Jeg tror at en av de viktigste hjelpemidlene for å utvikle seg som forfatter er å gi og få tilbakemelding i et forum hvor man kan holde seg nøytral (les: ikke ha mor som kritiker) men også hvor man jobber mot samme mål. Nok om det.

Først: Husk at det trengs to personer for å skape det universet du holder på å skape her. Du som forfatter, og meg som leseren. Til en viss grad kan man faktisk si at leseren er med på å skrive boken, da det er han som legger sine egne erfaringer inn og oversetter det du har skrevet til tanker. Derfor tror jeg at det er alpha omega å kreere et univers hvor leseren slipper å anstrenge seg for å suges inn i det, spesiellt hvis man vil skrive en fantasyroman som skal være attraktiv for forlagene. Dette er selvsagt ganske vagt og kanskje litt kvasi-intellektuelt, men jeg skal prøve å gi noen eksempler på hva jeg føler holder meg fra å bli sugd inn i boken:

1. Den allerede infame fortellerstemmen: Det har allerede blitt sagt en del om denne, men jeg har allikevel to kommentarer å legge til.

- For det første så føler jeg det slik at med en gang jeg begynner og bli sugd inn i teksten kommer denne fortellerstemmen og river ned skillene mellom fiksjon og fakta. Jeg prøver jo å forestille meg at dette er "virkelig", da passer det dårlig at en hele tiden minner deg på at det er en bok du leser. En slik fortellerstemme mener jeg ødelegger det intime forholdet mellom leseren og fortelleren.

- For det andre: Med en slik fortellerstemme er det veldig fort å glemme å faktisk skrive; du kan jo bare la fortelleren fortelle det for deg. Et eksempel på dette er (fritt etter hukommelsen) scenen hvor Arne blir slått i magen av bølla. Fortellerstemmen sier da noe slikt som: "Off! Den var vond!". Hva med å heller skildre hva Arne faktisk føler, eksempelvis: "slaget i magen sendte små stråler av smerte helt ut til tærne og Arne kjente den snikende følelsen av kvalme snike seg inn i mellomgulvet." Om eksempelet mitt kanskje ikke var noe litterært mesterverk, håper jeg du forstår hva jeg mener, og dessuten bringer det meg inn på eksempel nr. 2.

2. Show, don`t tell: Dette ser ut til å være et av de vanligste tipsene man gir til nye forfattere, og det kan fort hende du har hørt det allerede. Det handler rett og slett om å gi leseren mulighet til å finne ut av ting selv, en ting som styrker båndet mellom leseren og fortelleren og som også gjør at leseren føler at den legger igjen noe i boken. Istedet for å fortelle leseren nøyaktig hva som skjer, skildrer man det uten å være for overtydelig.  Dette er enkelt i teorien men kan være vanskelig i praksis. Jeg prøver noen eksempler: "Rolf var en gammel mann." eller "Kaffekoppens vibrering fikk skålen til å klirre idet Rolf satte den fra seg. Han reiste seg så hurtig han klarte - noe som for utenforstående allikevel kunne virke som en kamp i sakte film - og tok tak i spaserstokken sin." Hvilke av eksemplene er mest interessante å lese?

Du skriver: "Åh…” det gjorde vondt i hodet hans. Han åpnet sakte øynene. Han lå i sand." Jeg velger dette eksempelet fordi dette er et viktig øyeblikk; det er leserens første møte med den nye verdenen han befinner seg i. Her tror jeg det kan være en god ide å la leseren ta del i Arnes opplevelse: "Det føltes ut som om hjernen prøvde å hamre seg ut av kraniet idet Arne gjorde sitt beste for å orientere seg etter fallet. Idet han åpnet øynene merket han noe under klærne sine. Små harde partikler som klødde og som minnet ham om følelsen på huden etter en lang dag på stranden. Han så hva som omga ham, og kunne ikke tro det: Så langt øyet hans kunne se; sand!" Nå setter jeg ting på spissen for å styrke eksempelet; du trenger ikke skildre hver minste detalj heller. En ting jeg ikke ser så ofte når man forteller om Show, don`t tell, er at det faktisk kan bli overflødig. I situasjoner hvor det har en liten rolle, slik som når han spiser frokost i kapittel 1, behøver man jo ikke bruke en side på å skildre følelsene knekkebrødets knasing og smak skaper hos hovedpersonen. Alt til sin tid; show and tell er uansett et kraftig virkemiddel for å fange leseren og jeg prøver å bruke det så mye jeg kan, uten at jeg faller i fellen som er mitt siste eksempel.

3. Less is more: Noe av det jeg synes er vanskeligst når jeg skriver er balansen mellom å undervurdere leseren og fortelle for mye, eller undervurdere leseren og fortelle for lite. For mye overflødig tekst DREPER flyten i historien og dermed også leserens engasjement. Se for eksempel på Arnes tur til skolen i kapittel en. Hvor mye der er det du faktisk TRENGER? Jeg ser at det er mye informasjon om karakteren Arne her, men er det ikke litt overflødig? Med tanke på resten av kapittelet: Leseren kan trekke egne konklusjoner, du trenger ikke banke det at Arne er en enstøing som ikke liker skolen inn i hodet på folk. Nå, dette er ikke noe angrep på teksten din, jeg sier ikke at du driver og dreper her, men allikevel får jeg enkelte steder følelsen av å drukne i smør og flesk. :) Men som sagt, dette er det jeg synes er vanskeligst. Når man er inspirert skriver man jo bare og har egentlig ikke tid til å være kritisk. Men når man da etterpå skal redigere det som er overflødig føles det nesten som å tvangsslanke sitt eget barn. Det er da jeg tror det er viktig å sette seg i leserens perspektiv og finne ut av hva som er viktig og hva som er kjedelig.

Dette ble veldig langt. Og er egentlig like mye tips som det er kritikk. Jeg håper ikke det ser ut som om jeg prøver å være belærende eller pretensiøs. Stort sett alt jeg har skrevet her er råd jeg har fått fra andre som har hjulpet meg mye med min skriving. "We are all amateurs. We don`t live long enough to be anything else." Har Charlie Chaplin sagt, og jeg syns det passer veldig godt for oss som er, eller ønsker å bli forfattere. For det å skrive er en evig læringsprosess og en av grunnene til at jeg synes det er så fantastisk.

Til slutt: Jeg hadde ikke brukt så lang tid på dette hvis jeg ikke hadde likt det. Jeg digger som så mange andre her plottet og syns også - hvis du lærer deg å beherske det(!) - du har et fett særpreg og en bra sans for detaljer som kan gi bøkene dine en spiss. 

•  02-04-2009, 14:58 1885 in reply to 1847

• Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Hei hei. Jeg har kortet ned på det første kapitelet en del. Ennå ikke helt fornøyd, så skal gjøre mer der. Jeg gjorde om skoledagen, syns dere Arne virker mer interessant her? I det minste mindre emoskap. Også der hvor han kommer til ørkenen, skrev om kraftig der og.

Arne hadde engelsk i de to første timene. Eller, for å si det i kondisjonalis, skulle hatt. Han kom nemlig så sent som i storefri, akkurat i det skoleklokken ringte inn. Den første timen var derfor samfunnsfag/geografi.

Han ruslet inn i det skitne bygget og bort til klasserommet. Nedstøvede bokskap og ubonede gulv tydet på skolens lave budsjett og vaskehjelpens sykefravær. Ved døren inn til klasserommet stod elevene og ventet. Ikke på Arne, de sa ikke ”hei” til han engang. Han var liksom klassens usynlige person, ingen reagerte på om han kom eller gikk. Det var også slik Arne foretrakk det. For han var de andre bare en gjeng med bot'er som fulgte systemets regler for å nå et udefinert mål. Arne hadde da en klar mening om hva han ville gjøre med livet sitt. For han var det E3 som markerte et nytt år og nye muligheter, andre høytider hadde ingen verdi for han.

Den timen hadde de framføringer om noen land eller noe. Arne nøt anledningen til å sove ut på skolepulten sin. Læreren var en gammel dame med kraftig demens, som ikke la merke til at Arne hadde byttet ut hennes eksemplar av klasselisten med en ny en, hvor hans navn var fjernet. På den måten behøvde han aldri å framføre noe, isteden logget han seg inn på skolens datasystem og la inn beskjedne 3'ere for at ingen skulle bli mistenksomme.

Neste time var det matte. Læreren her var en gretten mann i femtiårene som slo hardt ned på unnasluntring, derfor måtte Arne holde seg våken og se ut som om han jobbet. Han rablet ned noe som kunne se ut som tilfeldige tall i boka, og unngikk såvidt lærerens inspiserende blikk da han patruljerte forbi pulten hans En gang i tiden kunne Arne faktisk gjøre det han skulle i mattetimene, men så tok den gode tiden slutt. Forståelige begreper som addisjon og subtraksjon ble byttet ut med algebrapotenser og tvilsomme brøkstreker. Å høre mattelæreren undervise var som å høre på spansklæreren – de talte begge fremmedspråk. Så det Arne isteden gjorde, var å gange med to. Han skrev side etter side med lange tall, som for hver linje ble doblet. Fra han begynte på tallet 1, hadde han nå kommet i over 40 sifre. Selv om Arne var helt elendig i matte ellers, så var han faktisk veldig flink til å gange med to, det var et av hans få talenter.

Det ringte ut. Læreren hadde ikke myndighet over han nå lenger – Arne kastet fra seg blyanten og stormet ut av klasserommet. Skolebygget forsvant hurtig i horisonten da han forlot området forhastet.

(Kapitel 3)

DUNK!” Arne traff noe hardt. Han landet.

Åh…” det gjorde vondt i hodet hans. Først hadde Jonny banket han, og nå hva? Kastet han gjennom luften? Arne gryntet i lidelse mens han presset opp øynene. Han måte øyeblikkelig blunke – lufta var full av små partikler. Arne reiste seg.

Utover horisonten så han endeløse sanddyner, stadig ommøblert av voldsomme, ravende vinder. I noen sekunder stod han der bare og stirret i sin kraftig desillusjonerte tilstand. Det var fyldig med varmegrader der også, som fikk lufta til å dirre nedsløvende. Et så flytende bilde kunne da ikke være annet enn en drøm?

Han sparket i bakken. Den porøse sanden ble dyttet opp, før den svevde dalende ned gjennom luften. Dette her var indeed ekte varer.

Hva faen?” mumlet han. Hadde Jonny... drept han? Var det helvete han var kommet til? Burde kanskje hele konseptet skifte navn til ”Satans Sandkasse”? Alt dette skulle han få svar på da han tok beslutningen om å snu seg rundt...

•  02-06-2009, 6:30 1889 in reply to 1885

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Nå begynner både Arne og omgivelsene å bli mer levende og interessante .

Men hva er bot'er og E3?

Synes du har fått bedre flyt i språket. Yes

Godt jobbet!

Amber

•  02-07-2009, 14:56 1891 in reply to 1889

• Top 50 Contributor
    • Joined on 01-09-2009
    • Wannabe

Bra du liker endringene!

E3 - Stor spillmesse som holdes hver sommer, (har dabbet av de siste 2 årene men nå trappes den opp igjen)

Bot - egentlig forkortelse for "robot", brukes ofte som betegnelse på små dataprogram som gjør enkle, repetitive oppgaver, (for eksempel sende ut spam). At Arne så på de andre elevene som bot'er vil si han mente de var meget ukritiske og adlydende til systemet, som om de var programmert slik liksom.

•  02-10-2009, 4:58 1897 in reply to 1891

• Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Takk for forklaringene. Nå fikk den delen av historien mer innhold for meg og det ble en ganske morsom beskrivelse av Arne. Big Smile

Amber

•  02-10-2009, 6:42 1898 in reply to 1816

Hei igjen!

Bra omskriving! Liker Arne bedre nå, og mijøet ble straks lettere å se for seg.

Bra jobba! Fortsett sånn!Smile

Page 1 of 2 (18 items)   1 2 Next >
View as RSS news feed in XML