Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Hei, jeg er ny her :-)

Last post 02-26-2009, 18:17 by Leetah. 11 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  02-07-2009, 15:42 1892

Hei, jeg er ny her :-)

Jeg er ny bruker her, og tenkte bare jeg skulle si hei til dere her inne! Jeg har kikket litt rundt på forumet, og synes det ser veldig spennende ut å kunne dele erfaringer, råd og tips med andre som liker å skrive. Nå har jeg aldri publisert noe som helst, og har heller ikke kommet særlig langt i skriveprosessen enda.. Men jeg har helt siden barndommen elsket å skrive, og har også alltid hatt et ganske hemmelig ønske om å en gang bli forfatter. Nå utdannet jeg meg riktignok til noe helt annet, og jobber fulltid, har familie med to små barn, og generelt svært lite tid til å skrive bøker eller skrive noe som helst egentlig. Men så er det liksom noe inni meg som bare lengter etter å skrive! Så jeg har etter flere års skrivetørke og fokus på andre ting i livet kommet frem til at jeg må i hvert fall prøve å følge drømmen min, og komme i gang med skrivingen jeg alltid har drømt om. 

Så får vi vel se om det blir noe utav det når det kommer til stykket  .

Den første utfordringen min tror jeg kommer til å bli å finne tid og rom i hverdagen til å sette meg ned og skrive!  Videre så har jeg ikke helt storyen min klar enda.. Føler jeg har kjempemotivasjon for å skrive, men har problemer med å komme opp med en historie som blir tilstrekkelig fyldig (og troverdig/ interessant etc) for en roman. Har en del flyktige ideer som kommer og går, men får ikke helt krystallisert det ned til en sammenhengede og god story!

Er veldig mottakelig for råd og tips fra dere erfarne forfattere og forfatter-spirer! Har dere hele storyen klar før dere begynner skrive, eller begynner dere med en del av historien,f.eks en god begynnelsen og ser hvor historien bærer?  

•  02-08-2009, 8:59 1893 in reply to 1892

Re: Hei, jeg er ny her :-)

Hei og velkommen til forumet!

Jeg har inntrykk av at de fleste som skriver her er akkurat som deg, vanlige folk med vanlige jobber/studier, men som synes det er gøy å skrive. Det du nevner om å finne tid er jeg for så vidt enig i. Det er travelt nok i hverdagen med ting som skal gjøres, og å skrive en god tekst tar tid.

Personlig benytter jeg som regel søndagene til å skrive litt, da sitter jeg jo bare bakfull i sofaen uansett (forhåpentligvis ikke noe du som tobarnsfar pleier å gjøre). Jeg skriver forresten primært noveller/fortellinger, type krim/mysterier. I forkant av disse dagene har jeg gjerne hatt små ideer som jeg har notert ned. Dette med å notere ned ideen med en gang den opstår er uhyre viktig, det er nemlig utrolig hva man glemmer. Før jeg går i gang med selve historien skriver jeg et kort sammendrag. Her kan jeg også nevne at historien alltid blir annerledes enn det som står i sammendraget, den begynner etter hvert å leve sitt eget liv mens man skriver.

Å bare begynne å skrive uten noen som helst form for planlegging har jeg aldri prøvd. Ære være de som greier å få noe fornuftig ut av det, men for meg passer det best å planlegge det hele så godt som mulig. Da unngår man unødvendig svada.

Jeg vil anbefale deg å starte ut med noveller. Dette vil gå mye fortere, og du vil få muligheten til å legge den ut her og få tilbakemelding. Novelleskriving er et mye mer overkommelig prosjekt enn å gå i gang med en roman.

Håper dette kan være til hjelp.

mvh

fff2008

•  02-15-2009, 10:28 1901 in reply to 1893

Takk for velkomsten fff2008, det setter jeg pris på!

Jeg skal prøve å notere ned litt mer av ideene mine underveis, det var et godt tips. Jeg har jo hatt mange flyktige ideer som har kommet og gått, men ser jo at det blir lettere å utvikle og jobbe videre med en idè dersom jeg skriver ned litt underveis. Det er også godt å høre at det går an å starte med en ide til en historie, og så ende opp med noe litt annerledes enn man først hadde tenkt. Slik har det i grunnen vært med all skriving for min del :-) Begynner med èn idé, og ender opp med noe helt annet .. 

Ellers så lurer jeg litt på om det er mange som er aktive her inne, eller om det er flest passive medlemmer av forumet? Ved første øyekast ser det relativt rolig ut.. Hadde jo vært flott med et forum med masse engasjerte medlemmer hvor det hagler av gode råd, tips og støtte til hverandre? Håper det er slik! I så fall blir i hvert fall jeg værende her en stund fremover!  

(PS:Tobarns mor, ikke far 

Leetah 

•  02-15-2009, 13:21 1902 in reply to 1901

• norne is not online. Last active: 04-20-2009, 13:20 norne
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 09-02-2008
    • Wannabe

Hei! Er også relativt ny, er inne ein del og kikker, men skal prøve å bli meir aktiv no! Eg har alltid skrive, men aldri seriøst. Har veldig mange lausrivne scener og tanker liggjande på pc'en utan å ha klart å fullføre "Den Store Romanen". Men det skal jo skje no snart... Så får me klare å skape eit engasjerande forum og heie kvarandre fram så lenge :-)

Er forresten også tobarnsmor :-)

Og så litt på sida, om nokon vil svare: Går det ikkje an å skifte navn her? Brukernavnet mitt er det som stod på kaffikoppen då eg meldte meg inn...

•  02-16-2009, 0:49 1903 in reply to 1902

Så flott at det er flere nye her!

Norne: Jeg vet ikke helt hvordan man skifter brukernavn.. Du kan kanskje sende en melding til forumets administrator? Eller legge inn en tråd under tekniske spørsmål, så kanskje du får hjelp? 

Ellers så får vi får prøve å heie og støtte hverandre frem her inne på forumet, så blir det et kjekt sted å høste inspirasjon!

•  02-16-2009, 12:52 1904 in reply to 1902

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Hei og velkommen til forumet begge to.

Vi er ikke så mange aktive, men vi gjør vårt beste for å holde kvaliteten på tilbakemeldingene så god som mulig, så får vi se om kvalitet over kvantitet holder mål Smile

Norne: Du kan sende meg en private message med det brukernavnet du ønsker og bytte til og emailadressen din, så skal jeg skifte brukernavn for deg og sende deg en email når det er gjort.

Morten

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  02-18-2009, 0:25 1911 in reply to 1892

• Dionysus is not online. Last active: 22 Jan 2012, 23:40 Dionysus
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 05-25-2008
    • Trondheim
    • Wannabe

Morn å velkommen til vår lune hule! Smile

Synes forumet har vokst bra i det siste!? Er så morsomt å se at en ikke trenger å være ensom selv om en sperrer seg inne i sitt eget hode. Vi to er nok ganske like. Har alltid hatt en trang til å skrive, men det er ikke lenge siden jeg bestemte meg for å prøve å realiser drømmen om egen roman. Jeg starta med en ide som hadde gjæret seg stor å svulstig i hodet, men da jeg skulle få den ned på papiret ble den rimelig punktert og flat. Bestemte meg for å tviholde på ideen mens jeg spant ut andre historier som dukket opp. Så nå har jeg masse tekster under utvikling. Skriver litt på samtlige når tiden og fantasien tillater det. Etter hvert som jeg ser at en tekst har potensiale begynner jeg å sette opp rammen og fyller den med kapittel. Slik ser jeg bedre hvor teksten bærer. Men dette er min måte å jobbe på. Min fantasi har en snevrere utfoldelse på papiret enn i hodet og dermed kan det være smart å stoppe skrivingen og jobbe litt strukturert med hvor du vil når en god historie først begynner å rulle. Vell, min måte i alle fall... Sikkert tyve dusin måter å gjøre dette på Smile

-Dionysus-

-Madness is a blessing-
  •  02-24-2009, 13:07 1920 in reply to 1892

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Morten anbefalte en gang en bok av Jeff Bollow: Writing FAST: How to Write Anything with Lightning Speed. Den er å få kjøpt på Amazon.com

For meg har den vært genial. Jeg fulgte rådene i boken og laget en oversikt over hele historien jeg holder på med nå. Det gjorde det lettere å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ting blir selvsagt endret underveis, men jeg har hele tiden en rettesnor å jobbe etter, for jeg vet hvor det skal ende og skriver meg ikke lenger ut på viddene. En annen god ting er at nå får jeg ikke skrivesperre. Jeg vet jo hva jeg skal skrive og uten at det hemmer kreativiteten.

Har forsøkt meg på innfallsmetoden før og skrevet ned etterhvert som jeg har kommet på noe å skrive. Enkelte av historiene har blitt vel lange og uten mål og mening. Men det har likevel vært gøy å skrive. De gangene jeg har klart å skrive en historie fra begynnelse til slutt, har jeg hatt en plan å gå etter. Ved hjelp av boken til herr Bollow er jeg blitt både mer effektiv og mer kreativ. Så jeg har absolutt funnet min måte å jobbe på. Big Smile

Lykke til! 

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  02-24-2009, 13:36 1922 in reply to 1920

• norne is not online. Last active: 04-20-2009, 13:20 norne
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 09-02-2008
    • Wannabe

Amber, den boka burde kanskje eg og teste ut! Har pc'en full av lausrivne scener der mange høyrer til same historien, men som eg ikkje finn inspirasjon til å "lime saman"... Er jo sjølvsagt mulig problemet er at eg er lat, hjelper boka mot det og?Wink
  •  02-25-2009, 3:53 1925 in reply to 1922

• Amber is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:06 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Forumist

Ikke umulig at den kan hjelpe på latskap, og. Wink Og du blir veldig pen av boken. Rynker forsvinner. Grå hår får tilbake sin opprinnelige farge. Snuten blir kald og tørr og pelsen skinnende blank og myk.Dog

Ikke verst for en bok.

Lykke til med å lime.

Amber

as if a person needed idleness in which to grow peculiar.
  •  02-26-2009, 4:13 1927 in reply to 1925

• Morten is not online. Last active: 21 Dec 2011, 8:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Godt å se at boken som har hjulpet meg såpass på vei har hjulpet andre og.

Og vi har blitt forferdelig pene... Wink

“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”
  •  02-26-2009, 18:17 1928 in reply to 1927

Skal sjekke den boken jeg også! Blir spennende så få noen nye innfallsvinkler til skriveprosessen. Takk for tips dere!
View as RSS news feed in XML