Hei og velkommen til forumet!
Jeg har inntrykk av at de fleste som skriver her er akkurat som deg, vanlige folk med vanlige jobber/studier, men som synes det er gøy å skrive. Det du nevner om å finne tid er jeg for så vidt enig i. Det er travelt nok i hverdagen med ting som skal gjøres, og å skrive en god tekst tar tid.
Personlig benytter jeg som regel søndagene til å skrive litt, da sitter jeg jo bare bakfull i sofaen uansett (forhåpentligvis ikke noe du som tobarnsfar pleier å gjøre). Jeg skriver forresten primært noveller/fortellinger, type krim/mysterier. I forkant av disse dagene har jeg gjerne hatt små ideer som jeg har notert ned. Dette med å notere ned ideen med en gang den opstår er uhyre viktig, det er nemlig utrolig hva man glemmer. Før jeg går i gang med selve historien skriver jeg et kort sammendrag. Her kan jeg også nevne at historien alltid blir annerledes enn det som står i sammendraget, den begynner etter hvert å leve sitt eget liv mens man skriver.
Å bare begynne å skrive uten noen som helst form for planlegging har jeg aldri prøvd. Ære være de som greier å få noe fornuftig ut av det, men for meg passer det best å planlegge det hele så godt som mulig. Da unngår man unødvendig svada.
Jeg vil anbefale deg å starte ut med noveller. Dette vil gå mye fortere, og du vil få muligheten til å legge den ut her og få tilbakemelding. Novelleskriving er et mye mer overkommelig prosjekt enn å gå i gang med en roman.
Håper dette kan være til hjelp.
mvh
fff2008