Oj. Det var mange spørsmål som krever utfyllende svar. Jeg skal gjøre så godt jeg kan:
1. Det er umulig å gi et svar på. Det kommer an på om konflikten din er såpass synlig at du fanger leserens interesse med den. Hvis ikke kan du velge å åpne med litt mer action, og så avslører den ekte konflikten din seg etterhvert som leseren blir kjent med karakterene i historien din. Og det kommer an på typen historie. Lesere har forskjellige forventninger til forskjellige sjangere, så med samme drivende konflikt så kan det hende den må presenteres forskjellig dersom sjangeren du presenterer konflikten din i er forskjellig. For eksempel så forventer folk seg et trøkk fra start dersom de plukker opp en bok om Carl Hamilton, men hvis de plukker opp Ole Brumm så forventer de seg et rolig, beroligende tempo helt fra start. Så mitt tips er; les masse innenfor den sjangeren du ønsker å skrive og se hva du synes fungerer best.
2. En prolog er en innledning som introduserer deg til bakgrunnen for historien din på en litt frakoblet måte. En prolog kan kanskje være vanlig dersom man skriver en historie med 1. person POW, hvor bakgrunnen er slik at leseren trenger å vite litt på forhånd, men historien din er slik at hovedpersonen din ikke kan vite disse detaljene selv eller på grunn av historiens struktur ikke kan fortelle leseren om det før alt for langt inn i historien. Andre ganger kan det være at prologen gir det en introduksjon i et generelt stemningsbilde, situasjon eller historisk setting uten at spesielt mye fra prologen blir tatt opp igjen i resten av historien. Ved å putte det i en litt frakoblet prolog så unngår du at leseren sitter igjen med en følelse av at du har løse tråder i historien din når de er ferdig med den. Igjen, les historier som har en prolog og prøv å finne begrunnelsen for at det er brukt en prolog akkurat der.
3. Fantasy sjangeren er absolutt ikke oppbrukt! Jeg elsker fantasy. Men jeg er veldig enig med det som står i denne blogartikkelen om at strukturen de fleste går for er veldig sliten. Fantasy er en fantastisk sjanger (pun intended), og har enormt potensiale. Du er jo ikke bundet til noe som helst, ikke engang fysiske lover! Men gjør deg selv og leseren en tjeneste og bryt ut av det gamle (ofte lite troverdige) mønsteret som beskrevet i artikkelen.
4. Ingenting. Det er derfor du ikke får alle pengene fra boksalget selv. Forlaget setter, trykker, binder inn, designer cover, markedsfører og distribuerer boka di, og for det tar de en andel av salget. Når det er sagt så finnes det "forlag" som lar deg kjøpe en utgivelse. De tar da en fast pris for å hjelpe deg med setting, trykking, omslagsdesign, ISBN nummer etc, og så kjøper du et antall bøker av dem som du da markedsfører og selger selv. Det finner du frem til ved litt Googling.
5. Hepp! Der får jeg igjen for å ikke lese gjennom alle spørsmålene før jeg svarer. Dette forlaget er et slikt "forlag" som jeg beskriver i punkt 4. 
Morten
“I write one page of masterpiece to ninety-one pages of shit,” Hemingway confided to F. Scott Fitzgerald in 1934. “I try to put the shit in the wastebasket.”