Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Engler og Demoner (Nei, ikke Dan Brown)

Last post 08-22-2009, 6:33 by Simon Hansen. 0 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-22-2009, 6:33 2281

Engler og Demoner (Nei, ikke Dan Brown)

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Kapittel 1 – Morgenstress

Hva var den lyden? Det var som en slags kiming, bare en million ganger mer intens og skrikende og det verste var at den ville ikke holde opp! Med ett slo døra opp og tunge skritt kom over det plankelagte golvet. Noen famlet med vekkerklokka, fikk omsider slått den av med et klikk og sa, irriterende muntert:

”God morgen, prinsesse! Beklager å måtte dra deg ut av skjønnhetssøvnen din på denne måten, men nå er det altså morgen. Opp og hopp!”

Mora til Namaru, mrs. Hanikamiya, var alltid så vemmelig opplagt; hun hadde for vane å plutselig konstatere alt som kunne gå under kategorien ”totalt innlysende” en time etter at noen hadde kapret den for lengst. Hvis man ikke hadde holdt ut med henne i femten år allerede, men derimot nettopp hadde blitt kjent med henne, ville man høyst sannsynlig ha trodd at hun var et par lysår tregere i nøtta enn en treåring, men slik var det altså… egentlig ikke. Moren til Namaru hadde nemlig vunnet pris for en kunnskapskonkurranse noen få år tilbake og Namaru var stolt over å være datter av et geni.

Namaru selv så seg ikke som et geni, akkurat, mer som tvert motsatt. Hun hadde ofte prøvd å overtale seg til å prøve enda hardere å kunnskapsmessig imponere samtlige, men det gikk liksom ikke så bra: Hver gang hun fikk sin lille åpenbaring om å prøve bare litt hardere, endte hun alltid med å sitte med hodet i hendene og hulke fortvilet. Men så var det også forståelig; de fleste av oss ville nok ikke ha forstått så bemerkelsesverdig mye av ungdomsskolens mattematikkproblemer, og å kunne identifisere og tolke Shakespeare’s dikt (selv om den siste delen ikke kan høres så veldig komplisert ut) om man bare går i niende klasse?

Uansett hadde hun ikke følt seg helt på topp under ferien og heller ikke de siste dagene på skolen før ferien, hvor hun hadde sittet og pugget en tresiders stil om haikudikteren Matsuo Basho. Hun hadde gjort stilen ferdig på toget hjemover.

Med et langtrukkent sukk klarte Namaru med en kraftanstrengelse å få karret seg opp i senga og stirret døsig mot døra hvor mora nå sto og smilte oppmuntrende til henne. Slutt å smile, VÆR SÅ SNILL! tenkte Namaru. Hun gjengjeldte smilet, men ikke lite entusiastisk, kom seg omsider ut av senga og ned på det kalde golvet og tok motvillig på seg sokkene, trakk dongeri -buksa oppover beina og låste beltet rundt midja.

”Kommer,” mumlet hun trøtt og nærmest veltet ned trappa til et digert frokostbord. Hanikamiya hadde allerede satt seg og og nå prøvde å få Namarus ni år gamle bror, Kikai, til å gjøre det samme. Til da hadde han vært motstridende, men da han fikk se søstera stavre seg ned trappa og i tilsynelatende verre tilstand enn ham selv, ble det sure uttrykket hans vridd til en hånlig geip.

”God morgen, Ru. Er du trøtt?” lo han retorisk. Det var like før Namaru skulle til å klabbe til ham, men lot det gå for denne gang. Hun visste hvor umedgjørlig moren ville bli om de to begynte å slåss nå. Med en illrød nyve lente hun seg ned til broren idet hun passerte ham og hveste:

”Hold smella!” Det var uheldigvis alt hun klarte å prestere, enda hvor irritert og trøtt hun var. Broren stirret utfordrende tilbake.

”Ellers hva?” spurte han, og ventet spent på respons mens de barnlige øynene smalnet.

”Bare ikke tøy det for langt, du vet hva som skjer,” fullførte Namaru, selv om det ikke var det planlagte comebacket.

Alt var klart for den store avreisen; både veska og kofferten var pakket – veska var full, men ikke bulende, av blyanter, penner, fargestifter, linjaler, tegneblokker, skolebøker og nesten alt det andre hun trengte til skolen, men kofferten inneholdt alt det veska ikke klarte å bære, så det var ingen stor krise.

Namaru sitret spent. Hun og broren sto utålmodig og så på mens moren deres fartet febrilsk rundt omkring i leiligheten på leting etter nøkler, solbriller eller muligens nødvendige lomme- bøker for turen. Plutselig ble stillheten, og det faktum at de enda ikke var ute av døra for å få det hele overstått, for mye for lille Kikai, som av ren kjedsommelighet utbrøt, tilsynelatende lei av hele greia:

”Kan vi ikke bare ? Jeg er lei av å vente. Bare gi blaffen i de solbrillene og kom igjen!”

Hanikamiya stoppet et øyeblikk med letingen og stirret hardt på gutten. Namaru gjemte fjeset i hendene av skam. Nå har du greid det, din tosk! Sa jeg ikke at vi skulle holde lav profil? Nå blir vi nødt til å holde ut med henne i halvannen times kjøretur med den tonen!

Namaru kjente til morens sterke, men veldig uhyggelige side med det å være sur og grinete, akkurat som henne selv; det var ingen tvil hvem Namaru hadde fått det av, bortsett fra at morens hissige temperament kunne foregå i timevis om ikke situasjonen bedret seg. Denne dagen ble bare bedre og bedre.

Stemningen hadde vært (som Namaru nesten på magisk vis, eller fortidas vonde minners sunne fornuft) ganske dyster i bilen på vei til togstasjonen. Moren stirret rett framfor seg og konset om sitt, mens Namaru satt fordypt i sine egne tanker, undrende på hva dette semesteret ville by på. Kikai nynnet fraværende på en melodi han hadde plukket opp fra privattimene som søstera hadde med gitaren. Egentlig var det ganske greit, syntes Namaru, å bli hørt på den måten. Da følte man at noen forsto hva en sa, på en måte og selv om hun satt og tilsynelatende ikke enset det som skjedde – ikke at det var så beklagelig mye, smilte hun diskret til seg selv.

Plutselig skvatt begge ungene av at bilen stoppet.

”Her er vi, unger. Hopp ut, vi har ikke så godt tid,” konstaterte Hanikamiya, som allerede var halvveis ute av bilen. De to søsknene kom seg også ut og lesset ut bagasjen fra bagasje- rommet i bilen. I det fjerne, men med en sterk nok lyd til å få en tunghørt til å bli lytter øre, hørtes fløyta.

”Å nei, vi er altfor sent ute! Fort, kom dere på toget!’’ husjet mora på dem. Namaru fikk opp farta, men Kikai snudde seg bekymret mot henne:

’’Du kommer vel og ser på, mamma?’’ spurte han.

’’Ja da, Kikai, jeg kommer. Men det er viktigere å få dere ombord før det drar,” påpekte hun kjærlig, ”så du må komme deg etter søstera di. Jeg kommer, jeg rekker det til dere drar, ikke vær redd.” Kikai så brydd ned framfor seg.

”Unnskyld for at jeg maste og gjorde deg mer stressa, mamma, det er bare det at-”

Hanikamiya smilte tilgivende til sønnen og ga ham en klem.

”Det er greit, Kikai, jeg vet du er spent på skolen og ikke mente det sånn, men det blir ikke noe av om du ikke skynder deg. Så, av sted med deg, nå.”

Hun så etter sønnen sin der han løp av gårde etter søsteren, som allerede ventet på ham på perrongen.

”Hva var du så lenge? Toget skal til å gå, din skillpadde,” ertet Namaru i en søsterlig tone. ”Men kom igjen, nå, vi kan ikke risikere å miste det på ordentlig!”

Engler og Demoner

Kapittel 2 – Kyuoka Ekspress

Toget var som vanlig fullt av elever, lærere, som regel pleide å holde seg i de fremste vognene, hvor skolebarn ikke var tillat, men en gang iblant tok de seg en spasertur i korridorene for sikkerhets skyld. De passet alle egentlig helt fint, for da var det ingen som kunne komme i trøbbel, men selvfølgelig var det alltid noen få som ville ha litt spenning før det kjedelige skoleåret begynte på nytt. Uheldigvis for dem, fikk de ansatte snart orden på dem også og de gikk stille og satte seg i kupeene sine.

Det dumme med slike turer var at alle satt så adsredt, bortsett fra noen knisende jenter i en klynge, eller gutter som hadde råttet seg sammen med en tilsynelatende utrolig humoristisk plan om togherredømme, som høyst sannsynlig aldri kom til å finne sted i dette årtusenet.

Uten å vite hva det var, bortsett fra en fullstendig ledig kupe, drev Namaru, med broren hakk i hælene, å lete etter noe. Uten hell med det ene, trev hun opp en kupedør og lot Kikai smette inn forbi henne selv. Wow, han er blitt skikkelig høy i det siste! Søren, nå kan jeg bare bite i meg de høye kommentarene jeg kommer med, ergret Namaru seg idet hun satte seg på sofaraden overfor broren. Hun lente seg tilbake i det behagelige setet og følte seg med ett dødstrøtt. Hun trakk et fornåyd sukk og la seg på sida opp mot vinduet.

’’Vekk meg om noe skulle skje eller om kondoktøren vil ha billettene. Hvis du vil, kan du gi ham dem selv; de er i topplokket i veska mi i hylla over det, eh, Kikai?’’ Namaru blunket til Kikai, som satt og stirret kjedet ut av vinduet.

’’Okay,’’ var alt han sa, før Namaru kjente slitet og stresset dra innpå henne.

’’Billetten, takk? Unnskyld, unge dame, kan du vennligst finne fram billetten din?’’ sa en vennlig stemme. Det var kondoktøren som var kommet for å samle inn billettene, skjønte Namaru og satte seg opp, rettet på de foldete skjørtet og stirret søvnig ut i lufta et øyeblikk, men så for hånda ned i veska, som lå på golvet foran henne. Hun famlet etter papirbitene og til slutt innså det verste  på et tog; de var ikke der. Hun åpnet veska helt og nærmest stappet hele hodet nedi åpningen og etter å ha lett febrilsk etter dem- og å ha tømt veska for å finne dem- i to hele miutter, snudde Namaru seg til kondoktøren, som til da hadde stått tålmodig og ventet. Han smilte da jenta så bekymret opp.

’’Beklager, men jeg vet ikke hvor de er, jeg tror broren min har tatt dem, og han vet jeg i hvert fall ikke hvor er…’’ Hun hørte det selv; det var en helt idiotisk unnskyldning å komme med, hvor sann den enn måtte være, men mannen så bare vennlig ned på henne og smilte enda

bredere.

’’Kanskje vi finner ut av dert likevel? Sjekk lomma di, er du snill.’’ Hva? Skal jeg ransakes? Hvorfor det, jeg har da ikke gjort noe galt, bortsett fra å miste to billetter, men det er da overkommelig, eller? Kondoktøren bare fortsatte å smile uskadelig da han så det spørrende uttrykket hennes; ikke noe særlig forklarlig, nei. Motvillig stakk hun hånda i brystlomma på den hvite uniformsblusen og uventet fisket opp to togbilletter makne til dem hun skulle levere. Et lettelsens sjokk jog gjennom kroppen da hun fikk se dem og et åyeblikk etter fikk hun dem utsmykket tilbake i hånda. Hun var fremdeles grepet av et lite fniseanfall- det samme hun hadde blitt angrepet av da hun hadde realisert togbillettene i hånda før hun rakte dem til den mellomaldrende mannen med billettsaksa. Hun tok seg til bakhodet, knep igjen øynene og smilte brydd til kondoktøren i døra, som gjengjeldte smilet, denne gangen ikke av rutine.

’’B-beklager, det var flaut…’’ innrømte hun sjenert og snudde seg halvveis vekk.

’’Alt i orden, jenta mi, men husk å sjekke alle mulige fluktveier før du trekker en forhastet konklusjon. Vi ses,’’ sa han og gikk videre til neste kupe for å fullføre runden sin.

’’J-ja,’’ stammet Namaru, enda hun visste han ikke var der. Men ett spørsmål gjensto: Hvordan havnet de billettene i brystlomma mi, av alle steder, jeg kan ikke huske å ha satt veska på golvet får jeg sovna og hvor i huleste er Kikai?

Men Namaru rakk bare så vidt å begynne å tenke på dette, før hun hørte en minimalt skjærende lyd ute fra korridoren . det var lunsjvogna som gjorde den rutinemessige runden sin. Unger i alle aldre, noen lærere og andre ukjente voksne stråmmet til før den rakk å komme til deres kupe og innen tida den brukte for å nå Namarus, var det bare en liten del av uberørt utvalg. Den eldrende damen så smilende på jenta og spurte:

’’Skal det være noe fra vogna her?’’ Hun var kort, men ikke mye kortere enn Namara selv, med det mørke håret flettet i en slags turbanlignende frisyre, gamle, brune øyne og et rynkete, men vakkert ansikt. Namara rykket til da hun merket at hun fortsatt sto der, spørrende og stotret:

’’Æ… j-ja, jeg tror jeg tar en vørtekake, en pose med peppermyntedrops og to sjokolader,’’ klarte hun å tvinge fram etter mye stamming og ombestemmelser av maten fra vogna. Damen bare smilte godhjertet og mumlet noe om ungdommen og jenter mens hun tok opp bestillingen fra rommet under topplokket på vogna, som var dekket med en fin, lilla silkeduk.

’’Det blir akkurat 45 kroner, det, jenta mi,’’ annonserte damen og smilte til Namaru. Denne gangen smilte hun tilbake mens hun fant fram pengene, byttet dem for varene hun hadde kjøpt og takket damen idet hun tok imot.

’’Takk selv, jenta mi og ha det fint på skolen, så ses vi til neste halvår, det vil si, om du ikke skal hjem i ferien, altså,’’ fastslo hun, ga et siste smil og hevet hånda halvveis i et lite vink. Ja, vi gjør vel det, enten jeg skal det ene eller det andre, tenkte Namaru til seg selv mens hun så etter vogna som fortsatte de siste kupeene bortover. Hun sukket tungt, gikk inn i kupeen sin igjen og lukket døra. Plutselig kom hun på noe, sprang opp av setet og rev døra til sides. Vogna var borte. Den hadde antagelig gått oner i den neste vogna. Desperat løp Namaru bort over gangen mellom de to kupevognene og tittet inn gjennom vinduet. Vogna var aldeles tom, bortsett fra noen gutter som lekte med noe greier som de festet mellom kupedørene før de selv forsvant inn gjennom hver sine tre dører. Det skulle i så fall være greit å gå inn nå, det er jo bare gutter på min alder og de vil da vel ikke meg noe vondt? Uansett måtte hun nå igjen den lunsjvogna, så jeg har et alibi! Hun la øret inntil ståldøra å prøvde å få med seg noe. men samme hvor hardt hun konsentrerte seg, kom det ikke eneneste lyd innenfra; ikke engang folk som snorket som bivirkning den tidlige morgenen.

Der! Lunsjvogna var på vei inn i sin tredje vogn, hun måtte nå den igjen, men… Med ett la hun hånda på dørklinka og braste inn i korridoren. Det var rart. Hvorfor reagerer ingen? Men jeg går ut fra at det ville vel heller jeg gjort om jeg sov… Namaru gispet; vogna var allerede ute av døra på dem andre siden av gangen. Hun satte på sprang, men snublet plutselig i et eller annet og deiset i golvet. Det faktum at en rød løper var rullet ut over midtgangen, stred ikke mot et annet faktum at det gjorde avsindig vondt, men ikke på den ytre måten, det var noe som slo seg fordervet under huden på kneet. En eller annen plass kom det en rå, hånlig latter etterfulgt av to andre og Namaru så en kupedør gli opp rett foran henne. Ut kom en-to-tre gutter, cirka på hennes egen alder, alle tre, så det ut til. Den fremste gliste hånlig ned på jenta som lå på golvet; han klukklo og dreie huet halvveis til lakeiene sin:

’’Det ser ut til at vi fikk napp likevel, karer,’’ konstaterte han, opplagt som det var, bortsett fra det med ’vi’. Gutten var ganske høy, med kort, kjafsete hår. Han var kledd i stort sett filler, men det var i så fall de fineste fillene hun hadde sett.

Namaru prøvde stakkarslig å få et glimt av hva det var hun hadde så ansvarsløst snublet i ved å snu kroppen så mye hun klarte og der var den, en syltynn, men tydelig sterk tråd, gikk tvers over rommet fra den ene kupedøra til den andre, antagelig var det noe der som holdt forbindelsen oppe.

’’Haha, du fikk henne, boss,’’ skrattet den ene gutten halvhjertet. Lederen skulte dumt på ham og satte opp en mine.

’’Selvsagt gjorde jeg det, din dust!’’ skrøt den første hovmodent. Han la hendene bak hodet et øyeblikk, men så stirret han hardt ned på jenta og avskys mørke lyste av øynene hans.

’’Dette er vår vogn, jente. Vi ønsker velkommen de vi vil og du er ikke velkommen.’’ Han nikket anerkjenende til de humrende kumpanene sine og alle tre, med den første i spissen, beveget seg faretruende mot Namaru. O-oh, hva gjør jeg nå? Hva vil de gjøre med meg?

’’Vi skal vise deg hvordan vi ønsker ulovlig passerende velkommen,’’ informerte den fremste gutten. De to andre de to andre fikk tydeligvis bare lov å snakke når han samtykket, virket det som. Ikke at Namaru hadde noe spesielt imot det; en idiot var greit nok, men hun kunne ærlig talt klarte seg helt fint uten den kommende privattimen.

’’Jeg… jeg tror jeg… klarer meg uten,’’ annonserte hun med et bråkjekt smil, ’’dere skjønner, jeg er bare på leting etter broren min og fulgte etter lunsjvogna fordi jeg lurte på om dama visste noe om hvor-’’

’’Stille, jente!’’ kommanderte gutten høylytt og Namaru kjente et dødelig sammenstøt av en fot i høyre ribbein. Hun krympet seg og klynket ynkelig; smerten var uutholdelig og hun visste ikke hvor lenge den ville vare. Siden hun lå på magen med siden av hodet mot den røde løperen, kunne hun ikke mer enn ane det neste trekket til motstanderen og det ville neppebli noe behageligere. Han sto over henne, så ned og snøftet.

’’Prøvde du å være morsom, nå, hva? Ditt svake, ynkelig vesen, dine ferdigheter blir ikke verdsatt her. Ikke vær redd; når vi har gitt deg en lærepenge, kan du gå, men husk: vi vil ikke se deg her mer!’’ sa han, slo hendene inn i hverandre og fortsatte mot sakte mot Namaru til slutt kunne hun bare se det nederste av skosålen. Plutselig kjente hun noe ta tak i det lange, mørke håret og røsket. Namaru satte i et automatisk smerteskrik, men grepet strammet seg bare enda mer om massen av mykt, delikat hårmanke. Namaru knep både øyne og tenner sammen mot smerten og brakk seg. Hodet dundret og hun var paralysert. Hun slappet med ett av, tross den iherdige smerten og bare lå der og ventet på nådestætet.

Rett som det var ble hun brutalt dratt over halvveis på siden og følte et nådeløst kraftig spark i magen før hun datt tilbake som før. Hele magen tømtes og resten av kroppen vrentes. Det var det grusomste Namaru noen gang hadde vært gjennom; kroppen ble fullstendig tappet for kraft, om hun så hadde hatt noe før angrepet begynte, og luften hadde forsvunnet også. Hun hadde absolutt ingen makt over egne handlinger og var akkurat nå desperat etter luft å puste. Lungene var puffet og musklene som sørget for pustefenomenet var helt ubrukelige! Det eneste, som egentlig ikke var i hennes makt heller- hun klarte ikke engang forme et mentalt ’’nei’’- var tårer. De silte nedover kinnene og hun stengte tennene sammen, hele kroppen låste seg og en stille storm var iferd med å legge seg innvendig. Det flimret for øynene og hun kunne så vidt kjempe seg til desperat å presse fram en svak, hes lyd før hun lå stille.

’’Jin, hva er det som skjer her?’’ ropte en kvinnestemme overrasket. En mannsstemme, antakelig han hun kalte ’’Jin’’, stotret fortørnet:

’’Sairen, du-jeg… det er ikke slik du tror! Jeg bare-jeg skulle bare-’’

’’Skulle bare hva, om jeg tør spørre?’’ Det var kvinnen igjen og hun lød ganske så frustrert, men samtidig streng og bestemt. ’’Jeg har vært borte i ti minutter og så klarer du og Ko og Wani å lage bråk allerede?’’ Namaru lå helt stille for å holde på spenningen. Dette var tydelig ei jente hun ikke ville herse med, i hvert ikke etter å ha blitt banket blå over halve kroppen og nesten kvalt, men nå kjente hun at kroppen gradvis roet seg ned. Hun fikk igjen pusten, men var ennå sinnssykt skjelven etter hendelsen. Hun måtte også huske ikke å røpe at hun var våken, av frykt for følgende. Det hørtes ut som bandelederen hadde problemer med å forklare jenta situasjonen, men hun trippet tærne i golvet utålmodig. Dette gjorde tydelig gutten enda mer nervøs. Han stotret og fikk ikke fram noen betydelig andel ord å forholde seg til, så hun bare ignorerte ham og stirret forbi.

’’Hvem er det som ligger der borte?’’ spurte hun og tonen lå mellom nysjerrighet og medynk. Hun subbet bort til legemet på golvet.

’’Jin, hva har du gjort!’’ utbrøt hun plutselig og stirret på Jin sjokkert. Han prøvde å forklare, men det gikk visst ikke helt etter planen:

’’Men… Sairen, det er jo et… jeg trodde… vi skal jo-’’

’’Men du skal jo ikke utføre vold på dem, bare fordi de-’’ fyrte hun rasende tilbake, men stoppet brått idet et halvkvalt hikst kom fra mennesket vendt med ryggen mot dem; nå var hun på vei opp på knærne og gispet smått etter luft. Jin var på farten med en gang.

’’Har du ennå ikke lært? Ligg stille, ellers-’’ Namaru kjente en tung, hård fot mot midjen og med et smertefylt hikst ble hun tvunget tilbake ned på bakken. Jenta reagerte tok armen hans og tvang ham opp mot ei av kupedørene

’’Hva er det du gjør, Jin-kun? Vi skal jo prøve å ligge lavt!’’ hvisket hun lavmælt. Jin ville protestere:

’’Men hun har jo sett oss, hva vi er... så hva gjør vi nå?’’ Sairen så kjærlig på ham, så smilte hun og sa:

’’Kanskje vi skulle la det gå for denne gang, hva? Hun er for ung. Hva du allerede har gjort er nok, dessuten, hva ville vennene og lærerne si? Kom igjen, Jin-kun, for denne gangen, for meg?’’ Hun strøk ham kjærlig på kinnet og stirret inn i øynene hans. Han demonsrerte stumt imot, men måtte til slutt gi seg med et sukk.

’’Ja vel, greit, så lar vi henne gå, men hun må love oss først,’’ påminnet Jin henne. Hun smilte takknemlig til ham. Han tvang fram et lite medgjørlig og usikkert smil. ’’Men bare

for denne gang,’’ insisterte han sta.

’’Tusen takk, Jin-kun,’’ sa Sairen oppriktig. Hun ga ham en liten klem og snudde mot Namaru. ’’Først må vi få denne opp og gående,’’ fastslo hun, bøyde seg ned og tok hånda til Namaru, som rykket til og hun kikket opp på det vennlige ansiktet til Sairen. Det var et nydelig ansikt; smale, men store, romantiske øyne omkranset av mørke ringer, et resultat av sene netter og altfor mye stress. En svarthåret, delvis løs pannelugg dekket skallen ned til øynene og det tjukke, delikate, svarte håret hang nedover skuldrene og løst i den tunge luften som omga dem. Kroppen hennes var den av drømmers drømmer; ikke syltynn, men heller ikke tjukk, dekket av en svart og hvit kimono med skjørt ned til rett under knærne. Hånden hennes var varm og kjærlig, som en mors, men litt mindre enn Namarus egen.

’’Kom igjen,’’ oppmuntret hun, og hjalp den fortumlede jenta opp på beina. Namaru holdt på å miste balansen på grunn av angrepet og at hun ikke hadde stått på en stund. Hun kastet et indignert blikk på gutten borte kupedøra; de to kumpanene hans hadde gitt ham godsinnet, men ubetydelig moralsk støtte ved å komme bort til og spørre ham ut om diverse mulige skader og annet plagsomt som kanskje kunne gjøres noe med, men Jin virket mer usikker enn noensinne og dette påvirket vennene hans tydelig. De så bekymret på hverandre, men ble var da lederen kremtet og stirret den fremmede jenta delvis inn i øynene. Sirena, etter å ha hjulpet henne på beina, snudde seg mot ham:

’’Jin-kun, er det noe du gjerne vil si til…’’ Hun stirret spørrende på Namaru, hun stirret tilbake et øyeblikk og sa med skjelvende stemme:

’’N-Namaru, H-H-Hanikamiya Namaru…’’ Serena nikket forstående og vendte seg til Jin igjen.

’’Er det noe du gjerne vil si til Namaru-chan, Jin-kun?’’ spurte hun retorisk, med ekstra trykk på ordet ’’gjerne’’. Hun gjorde noen raske, oppmuntrende forklarende gester bak ryggen på Namaru, som sto sjenert med kroppen fullt vendt mot Jin og så ned i bakken foran føttene sine. Han klødde seg håpløst i nakken og kremtet igjen. Sakte begynte han å bevege seg bort til jenta på den andre siden av rommet. Da han var kommet bort og var omtrent halvannen meter fra henne, rakte han motvillig ut hånda og Namaru tok den like diskret. Men dette var tydelig ikke nok for Serena. Hun kremtet stille og Jins uttrykk hardnet og etter en liten stund mellom fri vilje og tvang, presset han fram et lite ’’jeg beklager’’. Serena smilte glad og Namaru smilte nydelig til ham som en bekreftelse på at han var uten synd i denne saken.

”Så hvordan kom dere hit og hva gjør dere her?” Namaru så fra Sairen til de tre guttene overfor seg selv og sin nye bekjente. Alle fem satt i en av kupeene i den ellers så forlatte vogna, spent på å vite mer om hverandre. Det så ikke ut som om de tre guttene hadde mye å si, så Namaru henvendte seg til Sairen, som smilte forståelsesfullt tilbake og gjorde seg klar til å fortelle sin del av historien…

Det var sent på dagen og solen var i ferd med å nærme seg nedstigning. Toget rullet hastig over øde gressletter, fjell og gjennom daler mens det skranglet høylytt og tutet i vei. Til tross for at Namaru hadde sovet tidligere på dagen, følte hun seg ikke så opplagt lenger og satt med hodet klint inntil vindusglasset og pustet tungt med lukkede øyne. Tankene hennes var helt andre steder, om de var å finne i det hele tatt og hun merket ikke at ettermiddagen sakte men sikkert fløt lydløst inn i natten.

Stedet e jo dødt...
View as RSS news feed in XML