Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Å unngå selvmotsigelser

Last post 08-04-2008, 3:36 by Mafopafo. 8 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  02-08-2006, 12:08 353

• Thomas is not online. Last active: 05-25-2006, 10:33 Thomas
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 01-25-2006
    • Oslo
    • Wannabe

Å unngå selvmotsigelser

Jeg leker litt med en liten fantasy-idé. Jeg er helt i startfasen, og det er bare for moro skyld. Men det er mange utfordringer. Jeg skal ikke gå inn på alle disse, men tenkte å nevne én ting som gjør meg frustrert:
    Selvmotsigelser!
    Ja, hvordan unngår man disse? Problemet er selvsagt å holde rede på alt man tidligere har skrevet, slik at logikken ikke skal briste. Og i et fantasy-samfunn bygger man gjerne opp en helt egen verden, med sine egne ideologier, klima, geografi etc. Så en ting jeg ofte har stusset på er hvordan disse store forfatterne (med lange bokserier bak seg) greier å holde rede på alt de har skrevet tidligere, slik at de ikke går i den fellen å skrive ting som ikke passer inn med noe som skjedde "for fem bøker siden", for å si det på den måten. Eller at de beskriver noe i sin verden på en måte de tidligere har forklart på en annen måte. Ja, hvordan greier de det, når jeg ofte tar meg selv i å skrive noe som ikke går overens med det jeg skrev bare to, tre sider i forveien? Jeg blir frustrert når jeg hver gang jeg har skrevet en side, må gå tilbake til begynnelsen og gå igjennom hele teksten på nytt for å se at ting stemmer, og rette opp i det som ikke stemmer.
    Hva slags system bruker dere for å holde rede på slike ting? Og vet dere noe om hvordan disse kjente forfatterne jobber for å ha et system på slikt?

Thomas :-)
  •  02-08-2006, 14:04 357 in reply to 353

• Velvet is not online. Last active: 06-20-2008, 13:55 Velvet
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 01-04-2006
    • Oslo
    • Forumist

Re: Å unngå selvmotsigelser

Siden jeg er nybegynner, aner jeg ikke hvordan forfattere klarer å holde rede på alt detaljer som skjer i seriene sine.

For min del gjør jeg det enkelt med den ene boken jeg holder på med - lag et bilde/bilder av det du skriver om oppe i hodet ditt.. da husker du dem/episoder garantert mye lettere. Selvsagt bare det du utdyper med beskrivelser...

For navn på steder/personer/dyr og andre oppdiktede saker - forslår jeg å lage enkle lister utenom.

•  02-09-2006, 14:33 359 in reply to 353

• Chiobe is not online. Last active: 11-08-2007, 15:57 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

en ting som jeg gjør for å huske hva som skjer når og hvor i boken min. er å lage tids linje. på den måten holder du styr på hva som skjer hvor og når i teksten din og kan lett gløtte på den for å se hvor du har skrevet om den tingen. eks: hvis du har laget en beskrivelse av et kjøretøy så skriver du det med en notis på tidslinjen, slik at når du skriver om det kjøretøyet senere så vet du hvor du finner beskrivelsen. blir selvsagt mye å holde styr på etter hvert, men det er det jeg mener er den enkleste måten for å huske hva man plasserer hvor.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  02-09-2006, 20:47 360 in reply to 359

• Thomas is not online. Last active: 05-25-2006, 10:33 Thomas
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 01-25-2006
    • Oslo
    • Wannabe

Takk for disse tipsene! Dette med tidslinje...hvordan bygger du den opp? Vet dere om noen eksempler online for hvordan de bygges/brukes? Er det som en liste i skriveprogrammet hvor man simpelthen skriver etterhverandre hva som skjer i historien, eller blir det mer som en lineær "sak" med beskrivelse av nøyaktig hvor i teksten man finner ting. Ja, dette er jo noe hver enkelt finner ut av selv, men kjekt å lære litt av andre også. :-)
  •  02-10-2006, 10:53 361 in reply to 360

• Chiobe is not online. Last active: 11-08-2007, 15:57 Chiobe
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 01-30-2006
    • Åfjord
    • Forumist

jeg bruker ark og linjeal. er litt enklere å holder styr på siden du kan ta det med deg over alt. når det gjelder hvordan man bygger den opp, så kommer det ann på hvor detaljert du trenger den. den mest detaljerte som kan være en fordel å bruke er en for hvert kapittel. men jeg bruker en for hele boken og lager kun en ny hvis det er et område jeg trenger å klarne litt opp.

alt er mulig, det umulige tar bare lengre tid
  •  02-12-2006, 6:43 365 in reply to 361

• Morten is not online. Last active: 17 Nov 2008, 14:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

Jeg vet om noen som "tapetserer" en hel vegg på kontoret med store ark og tegner opp tidslinjen sin der. Deretter har de god plass til post-it lapper med både ideer, fakta, bakgrunnshistorie etc langs tidslinjen sin. Hvis jeg hadde jobbet med et stort verk hvor det er mange ting å holde styr på så ville jeg nok gått for en slik løsning.

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  07-28-2008, 14:56 1641 in reply to 353

• Amber is not online. Last active: 19 Nov 2008, 4:47 Amber
    • Top 10 Contributor
      Female
    • Joined on 07-14-2008
    • Bergen
    • Wannabe

Vet jeg er et par år for sent ute med å svare, men slike detaljer velger jeg å overse. Det hender jo at nye brukere ramler innom, som meg selv.

Så, hei!

Jeg har et system som fungerer bra for meg. Det er i hovedsak delt inn i tre:

Persongalleri:

Her noterer jeg alle personer, absolutt alle. Jeg skriver alle detaljer jeg har om dem, alt fra hårfarge, klær, eiendeler, om dette har betydning for historien. Hvis ting endres, som klær, eiendeler, m.m, så noterer jeg dette også og hvor endringen finner sted i boken. Personens bakgrunnshistorie, om den finnes i mitt hode, får også plass her. Jeg skriver også inn bygninger, viktige gjenstander og dyr, med så detaljerte beskrivelser som mulig. Det gjør det lettere å finne tilbake til detaljer og unngå å at en som i starten har lyst hår, får mørkt hår på side 48, eller lignende. Det høres kanskje tidkrevende ut, men det er ikke så ille. Stort sett er det klipp og lim fra manusfilen til persongallerifilen. Det tar lengre tid å lete seg frem til de rette opplysningene. Jeg bruker Word, noen ganger lager jeg en tabell, noen ganger ikke.

Kapitteloversikt:

Her skriver jeg en kort beskrivelse av hva som har skjedd i kapittelet. Skriver også på hvilke side kapittelet starter og slutter. Høres pirkete ut, men det har vis seg å være til god hjelp, når jeg skal lete meg tilbake i et lengre manuskript.

Tidslinje: 

Bruker her tabell og skriver inn tenkte datoer for viktige hendelser. Det hjelper i hvert fall meg å holde styr på det meste og de fleste.

Skulle jeg ha skrevet fantasy, ville jeg nok laget en nokså detaljert oversikt over min verden, med selvforklarende overskrifter. Dette ville jeg gjort etter hvert som jeg skrev historien. Jeg ville rett og slett ikke klart å komme på alt på forhånd.

Mener forresten at jeg har lest et sted, at J.K Rowling laget en oversikt over alle elevene ved Hogwarts, med beskrivelse av utseende, personlighet, styrke, svakheter, familie og bakgrunn, og hva annet hun måtte finne på. Slik hadde hun alltid personer for rede hånd, når hun trengte noen.

AmberGeeked   

•  07-30-2008, 1:44 1645 in reply to 1641

• Morten is not online. Last active: 17 Nov 2008, 14:26 Morten
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 07-17-2005
    • Tønsberg
    • Superforumist

En annen ting å tenke på er at veldig ofte så har de største verkene blitt laget som en helhet. Dvs. at forfatteren har kunnet gå frem og tilbake i bindene og endre dersom ting skulle dukke opp etterhvert. Ringenes Herre ble "designet" i en helhet, men ble tre bøker av naturlige grunner (alt dette som en bok er jo veldig tungt og med trykkeriteknologien som var den gangen så ville det blitt mye dyrere å lage det som en bok).

Selv Harry Potter bøkene var jo ferdig "designet" før den første boka ble sluppet, selv om det tok mange år å få skrevet ferdig den siste boka. Ved å slippe den første boka før alt var ferdig så er det noen detaljer som kanskje blir litt rare når man kommer til bok 7, men alt i alt så er det ikke så vanskelig å tenke seg at Rowling hadde det meste av detaljer klart veldig tidlig.

Når det er sagt så gjør alle slike feil. TV-Serier har jo flere ansatte som har som eneste jobb å passe på at alle detaljene følger det som har skjedd tidligere. Innenfor samme episode så kan det være å passe på at en uknytt skolisse er unkytt i neste scene, og at det faktisk er samme skoen, eller at hovedpersonen har samme skjorte både før og etter han har plukket opp kaffekoppen sin selv om kameraet har skiftet. Det gjelder også de største forfatterne. De siste bøkene av Harry Potter har jo hatt et team av redaktører til å gå gjennom fakta i bøkene. Det var spesielt viktig for Harry Potter bøkene siden de har nådd en kultstatus og de mest innbitte fans hadde blitt veldig opprørte over faktafeil.

Så hvis du planlegger et episk verk, så anbefaler jeg å planlegge masse. Hvis du vet at du har en bråte med gode historier du vil ut med men ønsker en rød tråd så kan du lage deg en Harry Hole og la personen vokse fra bok til bok. Hvis du da oppdager i bok fire at personen reagerer annerledes enn personen i bok en så er ikke det så farlig i og med at fans som har fulgt serien fra begynnelsen har fått med seg personens utvikling og vekst, mens nye lesere ikke reagerer på noe siden de ikke kjenner til tidligere bøker. Dermed skal det mer til å drite seg ut...

Men i hælvete æ Kai, du har jo drete i biddèn!
  •  08-04-2008, 3:36 1653 in reply to 1645

• Mafopafo is not online. Last active: 08-08-2008, 11:05 Mafopafo
    • Top 25 Contributor
      Male
    • Joined on 08-03-2008
    • Siddis i Bergen
    • Wannabe

Dersom du skal ha et digert univers, er det muligens litt masete om du har for mange ord i hva du nå bruker for å holde tråden. Du har ikke vurdert å lage tankekart? Kjøp deg en papptavle i A3-format, start med midten, bruk masse farger og jobb deg utover.

Det som er greit med denne metoden er at du husker bilder istedenfor ord. Du kan med andre ord tegne en kanin, og gi den akkurat den betydningen du vil.

Det finnes tusen sider som tar for seg forskjellige typer tankekart, her er en lenke å starte med: http://www.wikihow.com/Make-a-Mind-Map

– Success is not final, failure is not fatal: Its the courage to continue that counts.

– Churchill
View as RSS news feed in XML