Hei. Skivefeil har vel de fleste av oss. =)
Hvilket skriveprogram bruker du? Slike feil blir som regel bemerket med rød strek under i Word =)
Og forresten. En leser seg ofte blind på sitt eget, derfor er det ikke så lett å se sine egne feil! =D
Når en ser bort fra manglende stor bokstav og pittelitt smårusk, så syns jeg teksten din var veldig bra skrevet, og det er det som er viktig.
Kan en å skrive fengende tekst, kan det blir veldig bra om en får rettet småfeilene, mens det hjelper ikke å skrive plettfritt norsk, om teksten ikke er bra. Du har absolutt det som skal til, mener jeg. Skrivefeil som blir gjengangere, kommer du til å bli obs på etter hvert. Etter jeg begynte å skrive, har jeg laget meg en liste over ord jeg ofte skriver feil. Skal gi deg et morsomt eksempel på et ord jeg ofte skriver feil.
- Det går ikke an å oppføre seg slik. (slik skal det stå)
- Det går ikke and å oppføre seg slik. (slik kan jeg finne på å skrive det. And- kvakk, kvakk.... Ikke bra...) Grunnen?
- De går ikkje and å oppføre sej slik. (Min dialekt, og da sier jeg det med D til slutt, ofte med trykk på D-en også. Så tar jeg med meg dette ordet inn i teksten. Word fanger det ikke opp, siden "and" er et norsk ord... Dette ordet står nå på listen min over ord jeg må rette over. Siden Word har en søkefunksjon der jeg kan søke etter alle "and" orda i teksten, så kan jeg raskt rette over disse kvakk- kvakk feilene. ;)
Helsing Torill