Forfatterforum

Et åpent forum for kommende og etablerte forfattere og agenter
Welcome to Forfatterforum Sign in | Join | Help
i Search

Mening. (tekst)

Last post 11-09-2011, 9:27 by Espen Darefjeld. 6 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  11-08-2011, 9:19 7602

Mening. (tekst)

Jeg er helt ny på den siden her, så jeg har ikke peilig på hvordan det her fungerer. men, det hadde vært koselig med svar :)

Du legger deg til å sove, lukker øya dine og tenker over dagen. hva tenker du?
    du tenker at du har bra venner, venner som støtter deg da du har det værst, og er det ikke herlig? såklart er det herlig.
    Du har alltid noen du kan komme krypende til når du ligger nede, du har alltid noen du kan snakke med om alt.
    men er det nok? du føler deg fortsatt helt alene når du sitter hjemme uten noen rundt deg.

det er da du tenker på alt som er negativt i livet ditt. du føler deg uvelkommen overalt, du er paranoid for at noe skal gå galt. du er redd for at du har misslykka igjen.
    du føler at du ikke er velkommen i ditt egent hjem mer, du får kjeft hele tiden, uansett hva du gjør så er det noe feil ved det.
    du føler deg misslykka. rett&slett misslykka, hvordan er den følelsen? du prøver hele tiden og glede andre, men du gleder aldri deg selv.
    når skal du gjøre noe for deg selv? du aner virkelig ikke. du har nesten glemt hvordan man gjør det.
    når du først tar tak i nakken og gjør det, så må du ikke tenke at du er egoistisk, for det er det du kommer til å gjøre.
    etter du har gjort det, sitter du fortsatt igjen med det tomrommet om at du er alene, for du er jo egentlig alene hele livet.
    du tror aldri det tomrommet går bort.

det kommer aldri til å bli perfekt, du leter og leter etter det perfekte, når du endelig finner noe perfekt, oppdager du fort at det ikke er så perfekt alikevell, hva gjør du da?
    Jo, du trekker deg unna. det er best, du må ikke risikere å bli såra, så du trekker deg unna vær gang det er noe bra som skjer i livet ditt.
    til slutt sitter du igjen helt alene, selvom du egentlig har vært alene hele livet ditt. stillheten kommer alltid til å være der når du ikke har noen rundt deg.
    det er da minner og opplevelser kommer krypende tilbake. puslespillet som har blitt til livet ditt stopper, du klarer ikke sette bitene riktig lenger, har du noen gang klart det?
    ja, du må jo ha gjort det. for legg merke til det som har skjedd, du har jo fått såpass bra venner som du har idag, ikkesant?
    men tenk deg om en gang til da, hva er meninga med livet? er det noen mening i det hele tatt?

Life is like a puzzle, sometimes you just have to put the right pieces togheter
  •  11-08-2011, 9:45 7603 in reply to 7602

• Torill is not online. Last active: 22 Apr 2012, 12:55 Torill
    • Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 10-25-2011
    • Ålesund
    • Wannabe

Re: Mening. (tekst)

Dette syns jeg virkelig var fint skrevet. Er det en grunn til at du ikke har stor bokstav etter punktum og spørsmålstegn?? Du skrev ikke hva du ønsket med å legge inn denne teksten. Jeg har allikevel kommentert noe jeg la merke til av feil skriving. Ellers var det stor bokstav etter punktum og spørsmålstegn jeg savnet. =)

Du legger deg til å sove, lukker øya dine og tenker over dagen. hva tenker du?
    du tenker at du har bra venner, venner som støtter deg da du har det værst
    (verst), og er det ikke herlig? såklart (så klart) er det herlig.
    Du har alltid noen du kan komme krypende til når du ligger nede, du har alltid noen du kan snakke med om alt.
    men er det nok? du føler deg fortsatt helt alene når du sitter hjemme uten noen rundt deg.

det er da du tenker på alt som er negativt i livet ditt. du føler deg uvelkommen overalt, du er paranoid for at noe skal gå galt. du er redd for at du har misslykka igjen.
    du føler at du ikke er velkommen i ditt egent
    (eget) hjem mer, du får kjeft hele tiden, uansett hva du gjør så er det noe feil ved det.
    du føler deg misslykka. rett&slett
    (rett og slett) misslykka, hvordan er den følelsen? du prøver hele tiden og glede andre, men du gleder aldri deg selv.
    når skal du gjøre noe for deg selv? du aner virkelig ikke. du har nesten glemt hvordan man gjør det.
    når du først tar tak i nakken og gjør det, så må du ikke tenke at du er egoistisk, for det er det du kommer til å gjøre.
    etter du har gjort det,
    (gjort hva? Vært egoist, eller gjort noe for deg selv? Litt uklart hva) sitter du fortsatt igjen med det tomrommet om at du er alene, for du er jo egentlig alene hele livet.
    du tror aldri det tomrommet går bort.

det kommer aldri til å bli perfekt, du leter og leter etter det perfekte, når du endelig finner noe perfekt, oppdager du fort at det ikke er så perfekt alikevell,
    (allikevel) hva gjør du da?
    Jo, du trekker deg unna. det er best, du må ikke risikere å bli såra, så du trekker deg unna vær gang det er noe bra som skjer i livet ditt.
    til slutt sitter du igjen helt alene, selvom
    (selv om) du egentlig har vært alene hele livet ditt. stillheten kommer alltid til å være der når du ikke har noen rundt deg.
    det er da minner og opplevelser kommer krypende tilbake. puslespillet som har blitt til livet ditt stopper, du klarer ikke sette bitene riktig lenger, har du noen gang klart det?
    ja, du må jo ha gjort det. for legg merke til det som har skjedd, du har jo fått såpass bra venner som du har i dag
    (i dag), ikkesant? (ikke sant)
    men tenk deg om en gang til da, hva er meninga med livet? er det noen mening i det hele tatt?

Helsing Torill
  •  11-08-2011, 10:44 7604 in reply to 7603

Grunnen til at det er noen skrivefeil er vel fordi jeg er veldig fersk på det her, og har ikke lagt merke til det selv, men dette skal jeg skjerpe meg på!

Men tusen hjertelig takk for kommentaren! :) 

•  11-08-2011, 12:55 7605 in reply to 7604

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 10-25-2011
    • Ålesund
    • Wannabe

Hei. Skivefeil har vel de fleste av oss. =)

Hvilket skriveprogram bruker du? Slike feil blir som regel bemerket med rød strek under i Word =)

Og forresten. En leser seg ofte blind på sitt eget, derfor er det ikke så lett å se sine egne feil! =D

Når en ser bort fra manglende stor bokstav og pittelitt smårusk, så syns jeg teksten din var veldig bra skrevet, og det er det som er viktig.

Kan en å skrive fengende tekst, kan det blir veldig bra om en får rettet småfeilene, mens det hjelper ikke å skrive plettfritt norsk, om teksten ikke er bra. Du har absolutt det som skal til, mener jeg. Skrivefeil som blir gjengangere, kommer du til å bli obs på etter hvert. Etter jeg begynte å skrive, har jeg laget meg en liste over ord jeg ofte skriver feil. Skal gi deg et morsomt eksempel på et ord jeg ofte skriver feil.

- Det går ikke an å oppføre seg slik. (slik skal det stå)

- Det går ikke and å oppføre seg slik. (slik kan jeg finne på å skrive det. And- kvakk, kvakk.... Ikke bra...) Grunnen?

- De går ikkje and å oppføre sej slik. (Min dialekt, og da sier jeg det med D til slutt, ofte med trykk på D-en også. Så tar jeg med meg dette ordet inn i teksten. Word fanger det ikke opp, siden "and" er et norsk ord... Dette ordet står nå på listen min over ord jeg må rette over. Siden Word har en søkefunksjon der jeg kan søke etter alle "and" orda i teksten, så kan jeg raskt rette over disse kvakk- kvakk feilene. ;)

Helsing Torill
  •  11-08-2011, 15:12 7607 in reply to 7605

Jeg bruker bare blogg.no jeg, kommer ikke opp noe røde streker der desverre. Dialekt kan vel være ett problem, jeg snakker bokmål, så jeg har ingen problemer med akkurat det.

Tusen takk! godt og høre det fra noen andre enn bare familie og  venner!

•  11-08-2011, 22:32 7608 in reply to 7607

• Top 25 Contributor
      Female
    • Joined on 10-25-2011
    • Ålesund
    • Wannabe

Da anbefaler jeg deg å skrive tekstene dine i word. Gå igjennom retteprogrammet, for så å lime det inn i bloggen din etter på. =)
    Helsing Torill
  •  11-09-2011, 9:27 7612 in reply to 7602

Hei Stine!

Velkommen til forumet! Nye har vi alle värt, sä det er ikke noe problem. Du skriver bra. Noen smä skrivefeil, men egentlig bare smätteri. Jeg ser selv over tekstene mine minst 50 ganger ( eller noe sänt) og oppdager stadig noe smätteri. Det er jo det som er bra med forumet, at flere öyne ser over tekstene.

Men du skriver fint. Fortsett sänn!

Espen 

View as RSS news feed in XML